Enduro, a cross – różnice i podobieństwa

ENDURO I CROSS
Enduro, a cross – różnice i podobieństwa
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Z punktu widzenia osoby, która dopiero co złapała bakcyla motocyklowego – enduro i cross to zwroty pełne niejasności. Co tak naprawdę kryje się za tymi pojęciami i czym się różnią?  

Zanim podejmiesz decyzję o zakupie wymarzonego motocykla, warto zbadać grunt i dowiedzieć się kilka ważnych rzeczy, które z pewnością ułatwią Wam drogę do hobbystycznego motorsportu. Pierwszym pytaniem, jakie powinieneś sobie zadać to – jaki motocykl offroadowy sprosta Twoim oczekiwaniom? 

Po pierwsze, zarówno typy cross i enduro to motocykle offroadowe. Jednakże, jak w wielu przypadkach, diabeł tkwi w szczegółach – środowisko przeznaczone dla obydwu maszyn różni się diametralnie. Jeśli marzysz o hopkach i backlipach to raczej powinieneś zdecydować się na mocnego i lżejszego crossa 2T. Warto wspomnieć, że crossy nie wymagają homologacji – a więc pojazdy te nie są dopuszczone do ruchu drogowego. Kierunkowskazy, oświetlenia, tablice rejestracyjne czy wyciszony tłumik to niepotrzebny i niepraktyczny dodatek do takich pojazdów. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest dwojaka. Po pierwsze, podstawowym atutem crossa jest jego lekkość – to ona umożliwia wykonanie zapierających dech w piersiach akrobacji. Po drugie, są to oficjalne wymogi bezpieczeństwa organizatorów crossowych imprez. Z racji widowiskowości i idącemu w parze niebezpieczeństwu, w motocrossie nie ma miejsca na błędy czy chociażby domniemanie ryzyka. Rozbite szkło to potencjalne ryzyko obrażeń pozostałych uczestników toru. 

Środowiskiem naturalnym motocrossu jest tor – to właśnie tam, pośród nierówności terenu, pojazd ten czuje się najlepiej. Regułą jest, że cross o wskazanej pojemności będzie lżejszy od ekwiwalentu typu enduro. I chociaż ryzykowne akrobacje są możliwe do wykonania na enduro, to jednak nie jest to coś, w czym ów typ motocykli  sprawdza się najlepiej.

Poza wyglądem zewnętrznym i dodatkami cross znacznie różni się od enduro. A wszystko za sprawą jednostki napędowej – silnik i skrzynia biegów, które znajdziecie w crossie, lepiej znoszą ciągłą zmianę obrotów niż utrzymanie maksymalnego przewidzianego ustawienia na ostatnim biegu.

Enduro…?

Warto zacząć od wyżej wspomnianego faktu – enduro 4T o podobnej pojemności co 2T, poza większą wagą całkowitą, wygeneruje również większą moc. Zawieszenia enduro są elastyczniejsze i lepiej zestrojone niż ich odpowiedniki używane w motocrossie. Motocykle enduro zaprojektowane są z myślą o długodystansowych odcinkach offroadowych. 

Jeśli chodzi o zasięg i spalanie – w przypadku crossa próżno szukać uśrednionych danych. Nie jest to pojazd, w którym powinno przejmować się spalanymi oktanami. Szacuje się jednak, że taką maszyną ciężko wykręcić więcej niż 100 km w terenie, biorąc nawet pod uwagę ecodriving. 

Silniki enduro skonstruowane są w inny sposób dostosowany do warunków, w których te motocykle czują się jak ryba w wodzie. Standardem jest, że enduro posiada zbiorniki paliwa o większej pojemności. Co ważne, leśne trasy są mniej wymagające niż tor – w rezultacie spalanie takiego motoru napędowego jest o wiele mniejsze. 

Kwestia eksploatacji – inna para kaloszy

Wyczynowa jazda po torze motocrossowym wymaga częstszego remontu, co, oczywiście, równoznaczne jest z większymi wydatkami. Tłok, sworzeń, komplet uszczelek, korba –  to wydatek znacznie przekraczający tysiąc złotych. Jest to też koszt samych części, więc jeśli nie macie smykałki do klucza, czekają was kolejne wydatki i problemy. Ciężko jest bowiem znaleźć fachowca, który za podobną usługę policzy mniej niż kolejne tysiąc złotych. 

Eksploatacja Enduro

Enduro 4T to najbezpieczniejsza i najbardziej komfortowa opcja. Czterosuwowy silnik bez względu na warunki czy doświadczenia nie wymaga generalnego remontu co sezon. Faktem jest, że 4T bez remontu pojeździ dłużej niż crossowe 2T – jest to szczególnie prawdziwe przy pojemnościach przekraczających 500 cm3. 

Wszystko ma jednak swoją cenę – kiedy po kilku latach przyjdzie czas na remont, trzeba będzie zapłacić pokaźną sumkę pieniędzy. Nie zmienia to jednak faktu, że enduro jest tańsze i prostsze w utrzymaniu. Poza tym homologacja w motocyklach enduro ułatwia życie – taki pojazd sprawdzi się znakomicie zarówno na offroadzie, jak i asfalcie. 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Motocykl Keanu Reevesa trafił do gry Cyberpunk 2077
Motocykl Keanu Reevesa trafił do gry Cyberpunk 2077
Do najnowszej gry studia CD Projekt trafił Arch Method 143 - czyli pierwszy amerykański motocykl drogowy z ramą wykonaną z włókna węgłowego
Jak sprawnie przetransportować towar?
Jak sprawnie przetransportować towar?
Jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz sprawnie przetransportować swoje towary? Ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiedz się jakie wymogi musisz spełnić, aby móc legalnie przewozić towary na potrzeby własne oraz kiedy warto zatrudnić firmę transportową.
Benelli Leoncino 800: nie trafił jeszcze oficjalnie do Polski, a już został udoskonalony
Benelli Leoncino 800: nie trafił jeszcze oficjalnie do Polski, a już został udoskonalony
Zaskoczeniem dla fanów marki będzie również to, że nowa wariacja będzie lżejsza o kilka kilogramów! Jak widać, da się dokonać niemożliwego.
Ostatnie wpisy