Uznawany za najlepszy model amerykańskiej marki produkującej jednoślady. Indian Scout od stu lat rozpala wyobraźnię fanów motocykli. Pierwotnie produkowany w latach 1920-1949, Indian Scout należy do klasyki gatunku amerykańskich maszyn, które zdominowały każdą drogę, na której się znalazły. Co możemy znaleźć w ofercie koncernu Indian Motocycle w obecnych czasach?
Indian Motorcycle to amerykańska marka jednośladów pierwotnie działająca na rynku od 1901 do 1953 roku w Springfield. Obecnie znana nazwa została wprowadzona dopiero w 1923 roku, kiedy to Hendee Manufacturing Company przerodziło się w Indian Motocycle Manufacturing Company. Jeszcze w drugiej dekadzie XX wieku koncern Indian Motorcycle stał się czołowym producentem motocykli na świecie. Do pierwszych sportowych sukcesów marki należy podium zdobyte podczas historycznego rajdu Isle of Man Tourist Trophy w roku 1911.
Do najbardziej znanych i popularnych modeli marki należą przede wszystkim Scout (produkowany w latach 1920-1946) oraz Chief produkowany od 1922 do 1953 roku, kiedy to amerykański koncern zbankrutował. Od tamtego czasu wiele firm oraz organizacji próbowało przywrócić dawny blask marce Indian, z różnym skutkiem. Obecnie właścicielem praw do Indian Motorcycles jest firma Polaris Industries, która przeniosła siedzibę z terenu Północnej Karoliny do Minnesoty i Iowy. Począwszy od sierpnia 2013 roku, Polaris zaprezentował kilka modeli ze stajni Indian czerpiące pełnymi garściami z bogatej i wiekowej historii marki.
Zaprezentowany po raz pierwszy w 1920 roku. Pierwsza generacja kultowego motocykla uznawana była za najlepszą maszynę zaprojektowaną i wyprodukowaną przez Indian. Kolejna generacja wypuszczona w 1932 rok charakteryzowała się o wiele cięższą ramą bliźniaczą do tej z modelu Chief. Co ciekawe, Indian Scout brał udział w działaniach wojennych podczas II wojny światowej jako środek transportu żołnierzy amerykańskich i aliantów.
Pierwowzór Scouta został zaprojektowany przez Charlesa B. Franklina. Charakteryzował się odważną stylistyką i innowacyjnym podejściem do jednostki napędowej. Napędzający konstrukcję dolnozaworowy dwucylindrowy silnik początkowo posiadał pojemność 606 cm3, jednak dzięki boomowi na słynny model Excelsior Super X została ona zwiększona do 745 cm3. W 1928 do Scoutów dołączono fabryczne hamulce przednie.
W połowie 1928 roku pojawił się Scout Series 101, który wyparł poprzednią wersję maszyny. Tak jak poprzednią wersję, tę również zaprojektował Charles B. Franklin. 101-ka charakteryzowała się nową ramą, widelcem oraz niższym siedziskiem. Konstrukcja była znana ze swojego nadzwyczajnego prowadzenia, co trafiło w gusta wszelkiej maści zawodników motocyklowych.
Sukces sprzedażowy został wkrótce przyćmiony przez Wielki Kryzys i jego trudy, które zepchnęły niegdyś prosperującą markę w sidła bankructwa. Na szczęście ponure wizje się nie ziściły, a firma została wykupiona przez rodzinę DuPont. Niestety z powodu decyzji biznesowych i konsekwentnego cięcia kosztów, zaprzestano produkcji Scout Series 101 na rzecz Standard Scouta.
Miłośników Indian Scouta ucieszy wiadomość, że obecnie na rynek wypuszczane są nowoczesne wersje kultowego modelu. Ostatnim z nich jest 2015 Scout, który został zaprezentowany przez obecnego właściciela amerykańskiej marki, Polaris Industries. Współczesne wcielenie Scouta to stylowy cruiser wyposażony w chłodzoną cieczą dwucylindrową jednostkę napędową generującą moc 100 koni mechanicznych.
Co ciekawe, rok później firma wypuściła także budżetową wersję scouta nazwaną Scout Sixty, która różni się od potężniejszego brata wyłącznie mniejszym silnikiem.
(fot. pixabay.com)