Wywrotki podczas jazdy motocyklem są niestety wpisane w charakterystykę tych pojazdów. Pomóc mogą nam jednak gmole. Jak odpowiednio je dobrać?
Osoby, które niezbyt orientują się w tematyce motocyklowej, z pewnością mogą się zastanawiać, czym właściwie są gmole. Jest to bowiem nazwa brzmiąca dość osobliwie, dla niektórych być może nawet śmiesznie. Są to jednak specjalne ramy wykonane z rury, najczęściej pokryte dodatkową warstwą chromu. Ich używanie nie jest jednak związane z walorami wizualnymi – ich rola jest znacznie ważniejsza.
Gmole są bowiem rodzajem osłony. W pierwszej kolejności są one w stanie chronić sam motocykl przed uszkodzeniami w razie upadków – najczęściej tych mniejszych, jak na przykład upadek maszyny na postoju, choć nie oznacza to, że nie są w stanie pomóc podczas wywrotek na trasie. Kolejną bardzo ważną funkcją jest także ochrona silnika. Gmol działa niczym osłona i jeżeli się wywrócimy, będzie on w stanie pochłonąć pewną część siły, chroniąc stosunkowo delikatne podzespoły. Najczęściej gmole stosuje się w motocyklach enduro, gdzie na ziemi ląduje się wyjątkowo często, a także w cruiserach, czyli klasycznych motocyklach stworzonych do pokonywania dużych dystansów. To właśnie tam najczęściej stosuje się gmole chromowane, podczas gdy w przypadku enduro używa się raczej części malowanych pod kolor maszyny.
Zatrzymajmy się dziś jednak przy gmolach tworzonych dla cruiserów i ich odpowiednim doborze. Pierwszym dylematem, z jakim musimy się zmierzyć, jest odpowiedni dobór wielkości gmola. Najczęstszymi rozmiarami, z którymi się spotkamy w przypadku tych elementów, są 2–3 centymetry przekroju. Mniejsze gmole nie dadzą nam zbyt dobrej ochrony, zaś te większe będą najzwyczajniej w świecie za ciężkie, choć nie oznacza to, że nie można takich stosować.
Waga jest zresztą niezwykle ważnym czynnikiem w przypadku motocykli. Nawet kilka kilogramów w jedną czy drugą stronę potrafi tutaj zrobić naprawdę sporą różnicę. Gmole mogą ważyć kilka, a nawet kilkanaście kilogramów. Warto więc się upewnić, że znajdziemy idealny kompromis pomiędzy wagą a wytrzymałością gmola.
Możemy również zdecydować, czy wybierzemy gmola miękkiego, czy twardego. Te miękkie będą lepiej pochłaniać energię uderzenia, jednak będą mniej wytrzymałe. Twarde zaś nie będą aż tak energochłonne, ale za to będą cechować się lepszą trwałością, dzięki czemu o wiele trudniej będzie je połamać – a połamany gmol może podczas wypadku narobić pewnych szkód.
Zdj. główne: Adam Rhodes/unsplash.com