Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Opony do typowych terenówek mocno różnią się od tych do samochodów osobowych. Przede wszystkim mają agresywny bieżnik oraz nieco inne właściwości. Czym kierować się przy wyborze ogumienia terenowego w wersji całorocznej? Na jakie modele warto stawiać?
Każda oryginalna opona terenowa składa się z osnowy, czyli szkieletu wewnętrznego. Tutaj wyróżniamy dwie możliwości, modele diagonalne, a więc z osnową z kilku warstw tkaniny ułożonych pod kątem mniejszym niż 90 stopni lub radialne, gdzie osnowa znajduje się pod kątem 90 stopni. Oczywiście opony terenowe wyróżnia także bieżnik, gdzie rowki (liczba, głębokość, szerokość) odpowiedzialne są za odprowadzanie wody, zapewnienie trakcji na luźnym podłożu czy oczyszczanie opony z błota i kamieni.
Nie można zapomnieć o lamelach (liczba), te również wspomagają odprowadzanie wody i poprawiają właściwości trakcyjne, żebra (kształt i liczba) z kolei przyczyniają się do zwiększenia stabilności samochodu podczas jazdy na wprost. Poniżej kilka słów o dwóch typach opon terenowych.
Modele diagonalne charakteryzują się wyższą odpornością ścianek bocznych, niższą nośnością i mniejszą precyzją prowadzenia. Co więcej, gorszym przyleganiem do podłoża i wyższym zużyciem paliwa, ale jednocześnie wyższym komfortem jazdy na bardzo złych nawierzchniach.
W przypadku opon radialnych mamy do czynienia z modelami bardzo dobrze przylegającymi do podłoża, zapewniającymi wysoki komfort jazdy i możliwość uzyskania wyższych prędkości. Jednak nie można mieć wszystkiego, opony terenowe w wersji radialnej mają mniejszą odporność na zużycie.
Opony terenowe sprawdzą się więc na grząskim terenie, świetnie w błocie i wyższej wodzie. Montuje się je oczywiście w pojazdach terenowych, ewentualnie w SUV-ach z napędem 4×4, ale nie jest to wtedy pełnoprawne ogumienie terenowe, bo bardziej przypomina to tradycyjne. Jeśli szukasz ogumienia do jednego z gigantów off-roadu, między innymi Nissana Patrola, Toyoty Land Cruiser czy Mitsubishi Pajero, postaw na opony terenowe całoroczne.
To stosunkowo nowe propozycje oferujące bardzo dobre parametry jakościowe zarówno, gdy podróżujesz po śniegu, jak i błocie. Wybieraj je na podstawie wcześniejszych informacji o żebrach, lamelach i rowkach – bieżnik bezwzględnie musi być głęboki i zapewniać skuteczne odprowadzanie wody i błota bez względu na warunki.
Jednym z liderów na rynku opon terenowych jest marka BFGoodrich, dostarczająca wiele naprawdę godnych uwagi modeli całorocznych. Zachęcamy do przejrzenia wszystkich jej produkcji w wersji All-Terrain. Nie możemy zapomnieć o firmie Nokian Tyres, która również w kwestii opon terenowych całorocznych ma wiele do powiedzenia, w końcu to marka premium – na uwagę zasługuje seria Rotiiva tego fińskiego producenta. Polecamy przejrzeć ogumienie firmy Matador MP72 Izzarda oraz Bridgestone Dueler. Powinieneś znaleźć model, który sprosta Twoim oczekiwaniom i możliwościom finansowym.
Fot.: materiały prasowe Klienta.