Zmiana biegów w motocyklu – wyjaśnienia dla początkujących

TECHNIKA JAZDY
Zmiana biegów w motocyklu – wyjaśnienia dla początkujących
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jazda motocyklem to nie tylko znakomita rozrywka, ale także przydatna umiejętność, która może ułatwić nam przemieszczanie się na co dzień. Jak wygląda mechanizm oraz podstawowe zasady prowadzenia motocyklu? 

Jazda motocyklem – podstawowe informacje dla osób początkujących

Motocykle są popularnymi pojazdami mechanicznymi, którymi możemy poruszać się po drogach. Aby jednak robić to zgodnie z prawem, należy posiadać odpowiednie dokumenty, które poświadczają o naszych umiejętnościach oraz dopuszczają nas do prowadzenia motocyklu. Jednoślady są bardzo bogatą grupą pojazdów, w wyniku czego wyróżniamy kilka rodzajów kategorii prawa jazdy, które upoważniają do prowadzenia konkretnego typu motocykla. Są to:

  • AM – pierwsza z kategorii, która uprawnia do prowadzenia motorowerów oraz skuterów o mocy ograniczonej do 5,4 koni mechanicznych i maksymalnej prędkości 45 km/h. Zdobyć ją można po ukończeniu 14 roku życia. 
  • A1 – kolejna kategoria pozwala na prowadzenie motocykli o pojemności skokowej do 125 m3, mocy do 15 koni mechanicznych oraz stosunku mocy do masy 0,1 kW/kg. Zdobyć ją możemy, kończąc 16 lat.
  • A2 – kategoria ta uprawnia do prowadzenia jednośladów o mocy do 47,59 koni mechanicznych oraz stosunku mocy do masy 0,2 kW/kg. Na drogę z kategorią A2 możemy wyjechać po ukończeniu 18 roku życia. 
  • A – jest to kategoria, która obejmuje wszystkie motocykle, skutery, motorowery, a także czterokołowce lekkie. Jej zdobycie umożliwiają dwa sposoby. Pierwszy z nich nie wymaga wcześniejszych uprawnień, a warunkiem jest ukończenie 24 roku życia, natomiast drugi pozwala na przystąpienie do egzaminu przez osoby, które mają ukończone 20 lat, jednak od 2 lat mają kategorię A2.

Mechanizm zmiany biegów w motocyklu – podstawowe informacje

Zmiana biegów to jedna z podstawowych czynności związanych z prowadzeniem wszelkich pojazdów mechanicznych, w tym również motocykli. Wykonujemy ją bardzo często, dlatego warto dowiedzieć się, w jaki sposób robić to poprawnie. Zmiana biegów dzieli się na zmianę „do góry” oraz redukcję, czyli „w dół”. Pierwsza z nich występuje w przypadku, gdy zamierzamy przyspieszyć naszą jazdę, redukcja natomiast ma miejsce podczas zwalniania. Ich błędne wykonywanie może doprowadzić do stworzenia niebezpiecznych sytuacji na drodze, między innymi do szarpnięcia pojazdu, a w konsekwencji nawet do utraty panowania nad nim, czy do zablokowania tylnego koła, co może doprowadzić do stłuczki bądź upadku. 

Prawidłowa zmiana biegów w motocyklu

Podstawową informacją dla osób rozpoczynających swoją przygodę z motocyklem jest to, że skrzynia biegów jest skrzynią sekwencyjną, co oznacza możliwość zmiany jednorazowo wyłącznie o jeden bieg w górę lub w dół. Przykładowo podczas ruszania wykonujemy zmianę z tak zwanego „luzu” na bieg pierwszy, następnie przyspieszając, z biegu pierwszego zmieniamy na bieg drugi i tak dalej. Podobnie w sytuacji, kiedy zmniejszamy prędkość; z biegu czwartego stopniowo redukujemy do biegu trzeciego, a z trzeciego do drugiego. 

W zależności od konkretnego modelu skrzynie mogą być sześcio-, pięcio- bądź czterobiegowe. Najistotniejszą kwestią podczas zmiany biegów jest używanie sprzęgła, które należy wciskać podczas każdej dokonywanej zmiany, a następnie powoli puszczać, co przyczyni się do płynnej oraz stabilnej jazdy. 

Sprzęgło – działanie podczas zmiany biegów

Jak już zostało wspomniane, sprzęgło to podstawa mechanizmu związanego ze zmianą biegów. Aby nauczyć się prawidłowego korzystania z niego oraz płynnej zmiany biegów, należy pamiętać, że niezależnie od tego, jakiej zmiany dokonujemy, sprzęgło należy puszczać na dwa razy. Pierwszy ruch powinien trwać do momentu, aż poczujemy rozpoczęcie zmiany w pracy pojazdu, następnie powinniśmy chwilę odczekać i po krótkiej przerwie puścić sprzęgło powoli do końca. Ważną kwestią jest to, że im niższy bieg, tym wolniej puszczamy sprzęgło i analogicznie, im wyższy, tym szybciej możemy dokonywać zmian. Mechanizm ten może wydawać się skomplikowany dla osób początkujących, jednak jego nauka wiąże się ze zdobyciem wprawy oraz doświadczenia. 

Podstawowe zasady działania skrzyni biegów oraz sprzęgła należy znać przed podjęciem pierwszej próby jazdy na motocyklu. Jednak są to kwestie, których możemy się wyuczyć, co w konsekwencji powoduje, że już po krótkim czasie nauki, tych zmian dokonujemy automatycznie. Mimo to zawsze należy być skupionym, mieć na uwadze bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Ricky Carmichael wypróbował motocykle pit bike
Ricky Carmichael wypróbował motocykle pit bike
Mistrz motocrossu do testów zaprosił swojego syna Kadina. Czy pit bike zwalił z nóg czołowego zawodnika sceny motocrossu?
Czy warto kupić opony wielosezonowe?
Czy warto kupić opony wielosezonowe?
Czym wyróżniają się opony wielosezonowe? Jakie mają wady i zalety? Odpowiadamy w dzisiejszym wpisie.
Zmarł rekordzista prędkości na motocyklu
Zmarł rekordzista prędkości na motocyklu
W wieku 69-lat zmarł Ralph Hudson. Był rekordzistą świata w prędkości na motocyklu bez dodatkowego pakietu aerodynamicznego. Hudson stracił życie na skutek urazów po wypadku, do którego doszło trzy tygodnie wcześniej na pokazie w Salt Lake City podczas imprezy Bonneville Speed Week.
Ostatnie wpisy