Wiosna to czas, kiedy sezon motocyklowy nabiera rozpędu. Zarówno przy krótszych, jak i dłuższych wypadach nie można zapomnieć o swoim bezpieczeństwie. Czym jest buzer i dlaczego powinien znaleźć się w wyposażeniu każdego fana jednośladów?
W wyposażeniu każdego świadomego i odpowiedzialnego motocyklisty nie może zabraknąć porządnego kasku, wysokich, sztywnych butów i odpowiednio dobranego protektora na tułów. Buzer, zamiennie określany jako zbroja motocyklowa, to nic innego jak pancerny ochraniacz. Składa się z elastycznej siatki, piankowej warstwy, do której przymocowane są ochraniacze klatki piersiowej, barków, łokci oraz szeroki ochraniacz na kręgosłup. Specjalnie zaprojektowana konstrukcja chroni przed ciężkimi obrażeniami nie tylko na crossie, lecz także na asfalcie.
W przeciwieństwie do lekkich i wygodnych protektorów motocyklowych buzer nie jest szczególnie chętnie wybierany latem. Jednak to dzięki buzerowi możemy liczyć na pełną ochronę, dzięki której minimalizujemy poważne urazy przy upadku. Zbroja motocyklowa szczególnie powinna zainteresować miłośników motocrossu i enduro, którzy są wyjątkowo narażeni na niebezpieczne sytuacje. Pomimo niewielkiej prędkości, upadek przyjmowany jest pod dużo większym kątem przy minimalnej sile tarcia. Podczas każdego treningu i zawodów na wymagającym, nierównym terenie siła upadku jest znacznie większa, dlatego warto zainwestować i wzmocnić swoją ochronę. Zakładanie buzera podczas jazdy na szosie ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zbroja będzie dobrze spełniała swoją funkcję, ochraniając przed uderzeniami kamieni spod kół innych kierowców. Niektórzy motocykliści są zdania, że w trasie jest ona bezużyteczna ze względu na niewielką odporność na tarcie.
Aby buzer służył długo, najlepszym rozwiązaniem jest zakładanie go pod kurtkę lub kombinezon. Takie umiejscowienie spowoduje, że ochraniacze nie będą się przesuwać i pozostaną na swoim miejscu. Dzięki temu ochraniacz nie będzie miał bezpośredniego kontaktu z podłożem w trakcie upadku. W przeciwnym razie nawet niewielkie otarcie może spowodować rozerwanie się cienkiej siateczki i konieczność zakupu nowego modelu.
Na rynku jest wiele modeli różniących się materiałem wykonania, zastosowaniem i funkcjami. Dlatego warto skrupulatnie przeanalizować, który rodzaj sprawdzi się dla nas najlepiej w konkretnej dyscyplinie. Szczególnie należy zwrócić uwagę na długość zbroi, aby nie zachodziła na siodło podczas jazdy – inaczej nie tylko nie spełni swojego zadania, lecz także będzie krępować ruchy. Niezależnie od wyboru producenta i modelu, każdy buzer powinien być opatrzony podstawowymi informacjami o produkcie, infografiką dotyczącą stopnia ochrony oraz rodzajem protektorów.
Ich konstrukcja opiera się na wytrzymałej i twardej warstwie plastiku, która chroni klatkę piersiową i plecy. Wygodne i lekkie modele zwykle wyposażone są w regulowane szelki, a także otwory wentylacyjne. Przykładowym modelem może być Acerbis Profile.
Dzięki wykorzystaniu technologii CELL ochraniacz jest wyjątkowo lekki i dopasowuje się do sylwetki. Dodatkowo zapewnia optymalną wentylację w gorące dni. Wzmocniona warstwa plastiku została pokryta pianką, co daje wygodę i zapewnia bezpieczeństwo. Wszystkie te funkcje można znaleźć w Alpinestars Bionic Action.
To zdecydowanie górna półka, jeśli chodzi o zbroje. Konstrukcja wykonana z wytrzymałego tworzywa połączona jest z piankowymi ochraniaczami w najważniejszych miejscach. Oddychający materiał dzięki ochronnej siateczce zapewni wygodną jazdę. Szereg niezbędnych funkcji i ustawień pozwoli idealnie dopasować buzer do własnych potrzeb. Flagowym modelem jest tutaj Acerbis Scudo CE 3.0.
Warto pamiętać, że przy wypadku motocyklowym źródłem obrażeń są początkowe uderzenia takie jak siniaki, złamania, skaleczenia, a także poślizg, który powoduje otarcia. Skórzana odzież wierzchnia zapewni doskonałą ochronę przed zranieniem, natomiast buzer ochroni kości oraz narządy wewnętrzne. Dzięki takiemu połączeniu możemy wyjść z poważnego upadku bez szwanku. Przemyślana inwestycja w ochronę na motocyklu zaoszczędzi czas oraz stres związany z późniejszą rehabilitacją.
(fot. pixabay.com)