Łańcuch napędowy w motocyklu jest lekki, a jednocześnie jest w stanie unieść duże ciężary. Warto jednak podkreślić, że wymaga sporej troski i konserwacji, by nie doszło do jego zniszczenia.
To właśnie od niego zależy praca całej maszyny, dlatego warto wiedzieć, jakie są zasady konserwacji i o czym nie można zapomnieć.
Wielu domowych mechaników radzi swoim znajomym, by smarować łańcuch napędowy w motocyklu zwykłym olejem. Jednak taki krok może bardzo źle wpłynąć na jego jakość. Dodatkowo olej jest lekki, przez co szybko zostanie utracony podczas jazdy. Profesjonalne produkty do konserwacji łańcuchów są lepkie, dzięki czemu doskonale przylegają do jego powierzchni i bez trudu utrzymują się na nim przez długi czas, nawet podczas szybkiej jazdy.
Na rynku dostępnych jest wiele różnego rodzaju smarów do łańcucha, jednak najlepiej wybierać te pochodzące od znanego producenta, by mieć pewność, że będą skuteczne i niezawodne w każdych warunkach.
Pryskanie łańcucha smarem bez określonego kierunku nie będzie dawało odpowiednich efektów. Konieczne jest jego aplikowane do wewnętrznej części każdego małego ogniwa. To pracochłonne zajęcie, jednak tylko dzięki niemu zadbamy o prawidłową pracę łańcucha, a także o jego wydajność. Przy smarach dodawane są specjalne długie i cienkie aplikatory, dzięki którym pokrywanie ogniw produktem do konserwacji staje się łatwiejsze. Jeśli jeździsz maszyną na co dzień, ale w tradycyjnych warunkach, to możesz aplikować produkt jedynie na wewnętrzną część łańcucha, Jeśli jednak zdarza Ci się jeździć w trudnych warunkach, warto nakładać go zarówno na wewnętrzną, jak i zewnętrzną część ogniw.
Zastanawiasz się, jak często i kiedy najlepiej smarować łańcuchy smarem? Najlepszym czasem na stosowanie produktów do konserwacji jest moment po jeździe. Wtedy łańcuch jest rozgrzany, co pozwala na lepszą penetrację ogniw smarem. Dodatkowo pamiętaj o tym, by powtórzyć smarowanie po każdej przejażdżce w czasie deszczu. Woda i pęd powietrza mogą sprawić, że część smaru zostanie usunięta, przez co konieczne jest odnowienie warstwy ochronnej. Warto również pamiętać, by smarowanie powtarzać zawsze po pokonaniu 500 kilometrów. Jest to czas, kiedy konieczne jest odnowienie warstwy smaru, ponieważ po tym czasie może zaniknąć całkowicie.
Wielu właścicieli motocykli decyduje się na mycie myjką ciśnieniową. Jest to prosty sposób na usunięcie zaschniętego błota i innych zabrudzeń. Warto jednak wiedzieć, że woda pod ciśnieniem może doprowadzić do szybkiej degradacji łańcucha, a co więcej zmywa całą warstwę cennego smaru.
Lepiej więc nie kierować strumienia wody na łańcuch, a jeśli jest to konieczne, to najlepiej robić to z określonej odległości – około 60 centymetrów. Dzięki temu unikniesz uszkodzenia jego powierzchni. Warto od czasu do czasu zdecydować się na mycie motocykla ręcznie. Można to zrobić dokładniej, a przy tym nie przyśpiesza się zużycia łańcucha.
Pamiętając o wyżej wymienionych zasadach, możesz mieć pewność, że łańcuch napędowy w Twojej maszynie będzie działać sprawnie przez długi czas.
(fot. pixabay.com)