Jeśli chcemy sprzedać produkt lub zachęcić do skorzystania z usługi, musimy zastosować skuteczną strategię marketingową, dzięki której trafimy do nowych klientów. Wśród sprawdzonych metod wyróżnia się marketing mix. Wyjaśniamy, na czym polega.
Pojęcie marketingu mix zostało zdefiniowane jeszcze w XX wieku przez Edmunda McCarthy i odnosiło się do działań poza internetowych. Wraz z rozpowszechnieniem internetu marketing mix, zwany także złożonym lub kompozycją marketingową, zaczął uwzględniać również działalność prowadzoną w przestrzeni internetowej.
W marketingu mix możemy wyróżnić kilka koncepcji. Najstarszą jest koncepcja 4P, została sformułowana przez McCarthy’ego. Składa się ona z czterech głównych elementów, które jednocześnie są narzędziami niezbędnymi podczas tworzenia efektywnych kampanii reklamowych. Koncepcję 4P tworzą następujące składowe:
Tradycyjna koncepcja 4P została z czasem uzupełniona o trzy kolejne elementy. Rozszerzoną koncepcję nazwano 7P. Dodano do niej takie elementy jak:
Marketing mix pozwala spojrzeć na działalność i ofertę z perspektywy klienta. Jeśli będziemy wykorzystywać założenia kompozycji marketingowej, skupimy się na analizie produktu i dostosowaniu go do potrzeb potencjalnych klientów, a nie na samej firmie. Dzięki temu unikniemy kosztów wprowadzenia zbędnego i nieciekawego towaru. Poza tym marketing mix pozytywnie wpływa na organizację pracy w przedsiębiorstwie i uwzględnia potrzeby oraz dokonania pracowników. Z pewnością jest to jedna z bardziej wszechstronnych koncepcji teoretycznych, którą warto uzupełniać dodatkowymi działaniami. Jeśli nasza działalność marketingowa skupia się w obszarze internetu, możemy na przykład prowadzić kampanie Programmatic, które umożliwiają realizowanie transakcji kupna i sprzedaży powierzchni reklamowych. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o kampaniach Programmatic, zajrzyj tutaj: https://adsright.pl/programmatic/.
Zdjęcie główne: Firmbee.com/unsplash.com