Marketing mix – to musisz wiedzieć!

Marketing mix – to musisz wiedzieć!
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jeśli chcemy sprzedać produkt lub zachęcić do skorzystania z usługi, musimy zastosować skuteczną strategię marketingową, dzięki której trafimy do nowych klientów. Wśród sprawdzonych metod wyróżnia się marketing mix. Wyjaśniamy, na czym polega.

Pojęcie marketingu mix zostało zdefiniowane jeszcze w XX wieku przez Edmunda McCarthy i odnosiło się do działań poza internetowych. Wraz z rozpowszechnieniem internetu marketing mix, zwany także złożonym lub kompozycją marketingową, zaczął uwzględniać również działalność prowadzoną w przestrzeni internetowej.

Koncepcje marketingu mix

W marketingu mix możemy wyróżnić kilka koncepcji. Najstarszą jest koncepcja 4P, została sformułowana przez McCarthy’ego. Składa się ona z czterech głównych elementów, które jednocześnie są narzędziami niezbędnymi podczas tworzenia efektywnych kampanii reklamowych. Koncepcję 4P tworzą następujące składowe:

  • produkt (product) – musi spełniać określone funkcje i wyróżniać się dobrą jakość, aby odpowiadać na potrzeby klientów,
  • cena (price) – podczas jej obliczania powinniśmy wziąć pod uwagę koszty produkcji towaru i jego wartość dla klienta, a także przedziały cenowe konkurencyjnych marek,
  • promocja (promotion) – sposoby reklamy produktu bądź usługi wśród potencjalnych klientów,
  • dystrybucja (place) – metody dystrybucji towarów i usług.

Tradycyjna koncepcja 4P została z czasem uzupełniona o trzy kolejne elementy. Rozszerzoną koncepcję nazwano 7P. Dodano do niej takie elementy jak:

  • ludzie (people) – zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie. To pracownicy odpowiadają za sprzedaż produktów, więc należy o nich dbać,
  • proces (process) – obejmuje wszystkie działania marketingowo-sprzedażowe, których celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku marki i wzbudzenie zaufania wśród klientów,
  • świadectwo materialne (physical evidence) – dotyczy wszelkich elementów wpływających na jakość i profesjonalizm wizerunku firmy.

Marketing mix pozwala spojrzeć na działalność i ofertę z perspektywy klienta. Jeśli będziemy wykorzystywać założenia kompozycji marketingowej, skupimy się na analizie produktu i dostosowaniu go do potrzeb potencjalnych klientów, a nie na samej firmie. Dzięki temu unikniemy kosztów wprowadzenia zbędnego i nieciekawego towaru. Poza tym marketing mix pozytywnie wpływa na organizację pracy w przedsiębiorstwie i uwzględnia potrzeby oraz dokonania pracowników. Z pewnością jest to jedna z bardziej wszechstronnych koncepcji teoretycznych, którą warto uzupełniać dodatkowymi działaniami. Jeśli nasza działalność marketingowa skupia się w obszarze internetu, możemy na przykład prowadzić kampanie Programmatic, które umożliwiają realizowanie transakcji kupna i sprzedaży powierzchni reklamowych. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o kampaniach Programmatic, zajrzyj tutaj: https://adsright.pl/programmatic/.

Zdjęcie główne: Firmbee.com/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Ojciec pozwolił chłopcu poprowadzić motocykl. Wyraz lekkomyślności? [NAGRANIE]
Ojciec pozwolił chłopcu poprowadzić motocykl. Wyraz lekkomyślności? [NAGRANIE]
Choć nie mamy nic przeciwko temu, by uczyć dzieci jazdy na dwóch kółkach, to nie powinno się to odbywać na pełnowymiarowym motocyklu.
Motocykle Royal Enfield podbijają Polskę!
Motocykle Royal Enfield podbijają Polskę!
Royal Enfield to motocyklowa legenda. Pierwszy jednoślad brytyjskiej marki wyjechał na z fabryki już w 1901 roku - aż 120 lat temu!
Dealerzy obawiają się nadchodzącej zmiany – będziesz mógł oddać wadliwy motocykl do salonu?
Dealerzy obawiają się nadchodzącej zmiany – będziesz mógł oddać wadliwy motocykl do salonu?
Awaria motocykla? Nic nie szkodzi, salon sam będzie musiał go odebrać. To realia po wprowadzeniu nowelizacji ustawy o prawach konsumenta. Dowiedz się więcej!
Ostatnie wpisy