Materiał Partnera
Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Kiedy w latach 70. amerykańscy inżynierowie opracowywali opony całoroczne, nie mieli wcale na myśli ogumienia samochodowego mogącego być zamiennikiem dla opon letnich lub zimowych. Nic z tych rzeczy. Opony wielosezonowe powstały w celu zapełnienia pewnej dość znaczącej luki na rynku. Chodziło o stworzenie opon, które w zmiennym, ale ogólnie lekkim klimacie pozwolą poruszać się samochodem przez cały rok, zwłaszcza po dobrze utrzymanych drogach miejskich i autostradach. W odróżnieniu od ich często wyidealizowanego obrazu z reklam, opony te miały pełnić funkcję kompromisu, zdolnego do radzenia sobie z:
Ich konstrukcja nie była i nadal nie jest stworzona do pracy w ekstremalnym mrozie ani przy intensywnych upałach, co oznacza, że ich osiągi w takich warunkach ustępują oponom sezonowym. Nie możemy więc traktować opon całorocznych jako „opon idealnych”. A jak powinniśmy je traktować? Jak rozwiązanie o równie sprecyzowanym, skonkretyzowanym przeznaczeniu, co opony sezonowe – letnie lub zimowe. Opony wielosezonowe nie są oponami na każde warunki, tak jak nie są oponami dla każdego. Dla kogo więc są?
Nie każdy kierowca potrzebuje dwóch kompletów opon. Niektórym, również w Polsce, wystarczy jeden komplet opon wielosezonowych, aby zapewnić sobie odpowiednią przyczepność przez cały rok. Szczególnie dotyczy to osób, które:
Jeśli należysz do jednej z tych grup, opony całoroczne mogą okazać się dla Ciebie nie tylko wygodnym, ale i w pełni ekonomicznym rozwiązaniem – rozwiązaniem, które eliminuje konieczność sezonowej wymiany ogumienia, pozwalając oszczędzić również i na miejscu w garażu.
Wybór opon z pewnością wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wybierając opony wielosezonowe, chcemy mieć pewność, że wybieramy nie tylko ekonomię, ale i bezpieczeństwo właśnie. Czy możemy tę pewność mieć? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wiele bowiem zależy nie tylko od samych opon, ale również od:
Z całą pewnością dobrej jakości opony całoroczne zapewniają stabilność i dobrą przyczepność w typowych dla większości Polski warunkach atmosferycznych i drogowych. Dobrze lub wręcz doskonale radzą sobie na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w umiarkowanych temperaturach. Niestety, w przypadku lodu lub głębokiego śniegu ich skuteczność może być ograniczona, co zwiększa ryzyko poślizgu.
Jednak odpowiednie opony to nie wszystko – ich efektywność zależy również od układu hamulcowego i wszystkiego, co na ten układ wpływa. A że potrafią na niego wpływać czasem wręcz trudne do uwzględnienia czynniki, możesz dowiedzieć się z lektury pierwszego numeru Magazyny iParts.pl – do pobrania pod adresem https://www.iparts.pl/magazyn.
Teoretycznie, w przypadku każdego typu opon samochodowych, najlepiej jest wybierać opony klasy premium. W praktyce jednak, o ile jeszcze możemy sobie pozwolić na opony letnie czy zimowe z półki średniej lub budżetowej, o tyle już w przypadku opon wielosezonowych zdecydowanie warto trzymać się wyłącznie tych najlepszych. Dlaczego? Ponieważ będziemy na nich jeździć przez cały rok, co wpłynie na ich zużycie i co podda je ciężkim testom w rozmaitych warunkach atmosferycznych. Słabszej jakości wielosezonówki z reguły takiej próby nie wytrzymują, a to już oznacza nie tylko stratę finansową, ale i może stwarzać pewne zagrożenie.
Wybierając opony całoroczne, powinieneś zwrócić uwagę na ich:
Dobrze dobrane opony całoroczne z całą pewnością mogą znacząco poprawić Twój komfort (również finansowy), bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Pamiętaj jednak, aby stawiać raczej na modele uznanych producentów, charakteryzujące się wysoką, potwierdzoną przez innych jakością i trwałością. W ten sposób ograniczysz ewentualne ryzyko płynące z przestawienia się na opony, z którymi nie masz jeszcze doświadczenia.