Poradnik iParts.pl. Dla kogo opony całoroczne będą najlepszym wyborem? Jak należy tego wyboru dokonywać?

Poradnik iParts.pl. Dla kogo opony całoroczne będą najlepszym wyborem? Jak należy tego wyboru dokonywać?

Materiał Partnera

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Opony całoroczne to świetne rozwiązanie, ale z całą pewnością nie jest to rozwiązanie dla każdego. Wbrew temu, co próbują nam udowodnić ich reklamy, opony całoroczne nie są i nigdy nie były równoprawną alternatywą dla opon sezonowych. I nie takie też jest ich przeznaczenie. A jakie jest? Jak powinny być użytkowane opony wielosezonowe? Jacy kierowcy mogą poważnie rozważać ich wybór?

Opony całoroczne są jak opony sezonowe? Tak, ponieważ również mają swoje konkretne przeznaczenie

Kiedy w latach 70. amerykańscy inżynierowie opracowywali opony całoroczne, nie mieli wcale na myśli ogumienia samochodowego mogącego być zamiennikiem dla opon letnich lub zimowych. Nic z tych rzeczy. Opony wielosezonowe powstały w celu zapełnienia pewnej dość znaczącej luki na rynku. Chodziło o stworzenie opon, które w zmiennym, ale ogólnie lekkim klimacie pozwolą poruszać się samochodem przez cały rok, zwłaszcza po dobrze utrzymanych drogach miejskich i autostradach. W odróżnieniu od ich często wyidealizowanego obrazu z reklam, opony te miały pełnić funkcję kompromisu, zdolnego do radzenia sobie z:

  • lekkim śniegiem,
  • deszczem,
  • umiarkowanymi temperaturami.

Ich konstrukcja nie była i nadal nie jest stworzona do pracy w ekstremalnym mrozie ani przy intensywnych upałach, co oznacza, że ich osiągi w takich warunkach ustępują oponom sezonowym. Nie możemy więc traktować opon całorocznych jako „opon idealnych”. A jak powinniśmy je traktować? Jak rozwiązanie o równie sprecyzowanym, skonkretyzowanym przeznaczeniu, co opony sezonowe – letnie lub zimowe. Opony wielosezonowe nie są oponami na każde warunki, tak jak nie są oponami dla każdego. Dla kogo więc są?

Jacy kierowcy mogą spokojnie postawić na opony całoroczne? U kogo z pewnością się sprawdzą?

Nie każdy kierowca potrzebuje dwóch kompletów opon. Niektórym, również w Polsce, wystarczy jeden komplet opon wielosezonowych, aby zapewnić sobie odpowiednią przyczepność przez cały rok. Szczególnie dotyczy to osób, które:

  • poruszają się głównie po mieście, gdzie drogi są regularnie odśnieżane, a zimowe warunki pogodowe rzadko bywają ekstremalne;
  • korzystają z auta jedynie sporadycznie, z reguły na krótkich trasach lub wyłącznie w umiarkowanych warunkach pogodowych (jeżdżą tylko przy dobrej pogodzie);
  • mieszkają w regionach o łagodniejszym klimacie, gdzie zimy są raczej mokre niż śnieżne, a temperatury w lecie nie sięgają tropikalnych ekstremów.

Jeśli należysz do jednej z tych grup, opony całoroczne mogą okazać się dla Ciebie nie tylko wygodnym, ale i w pełni ekonomicznym rozwiązaniem – rozwiązaniem, które eliminuje konieczność sezonowej wymiany ogumienia, pozwalając oszczędzić również i na miejscu w garażu.

Czy opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne? Co może wpłynąć na ich bezpieczeństwo?

Wybór opon z pewnością wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wybierając opony wielosezonowe, chcemy mieć pewność, że wybieramy nie tylko ekonomię, ale i bezpieczeństwo właśnie. Czy możemy tę pewność mieć? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wiele bowiem zależy nie tylko od samych opon, ale również od:

  • kierowcy,
  • warunków jazdy,
  • układów samochodowych współodpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.

Z całą pewnością dobrej jakości opony całoroczne zapewniają stabilność i dobrą przyczepność w typowych dla większości Polski warunkach atmosferycznych i drogowych. Dobrze lub wręcz doskonale radzą sobie na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w umiarkowanych temperaturach. Niestety, w przypadku lodu lub głębokiego śniegu ich skuteczność może być ograniczona, co zwiększa ryzyko poślizgu.

Jednak odpowiednie opony to nie wszystko – ich efektywność zależy również od układu hamulcowego i wszystkiego, co na ten układ wpływa. A że potrafią na niego wpływać czasem wręcz trudne do uwzględnienia czynniki, możesz dowiedzieć się z lektury pierwszego numeru Magazyny iParts.pl – do pobrania pod adresem https://www.iparts.pl/magazyn.

Jeśli opony całoroczne, to jakie konkretnie? Które modele zdecydowanie warto wybierać?

Teoretycznie, w przypadku każdego typu opon samochodowych, najlepiej jest wybierać opony klasy premium. W praktyce jednak, o ile jeszcze możemy sobie pozwolić na opony letnie czy zimowe z półki średniej lub budżetowej, o tyle już w przypadku opon wielosezonowych zdecydowanie warto trzymać się wyłącznie tych najlepszych. Dlaczego? Ponieważ będziemy na nich jeździć przez cały rok, co wpłynie na ich zużycie i co podda je ciężkim testom w rozmaitych warunkach atmosferycznych. Słabszej jakości wielosezonówki z reguły takiej próby nie wytrzymują, a to już oznacza nie tylko stratę finansową, ale i może stwarzać pewne zagrożenie.

Wybierając opony całoroczne, powinieneś zwrócić uwagę na ich:

  • oznaczenia i certyfikaty – szukaj opon z symbolem płatka śniegu na tle gór (3PMSF), który świadczy o ich zdolności do jazdy w warunkach zimowych;
  • popularność i oceny – sprawdzone modele, takie jak Michelin CrossClimate 2, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 czy Continental AllSeasonContact, zdążyły już zdobyć uznanie kierowców i ekspertów;
  • dostępność – choć szukając opon całorocznych w naszym sklepie iParts.pl, od razu zorientujecie się w ich dostępności i możliwości kupna, często po promocyjnych cenach.

Dobrze dobrane opony całoroczne z całą pewnością mogą znacząco poprawić Twój komfort (również finansowy), bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Pamiętaj jednak, aby stawiać raczej na modele uznanych producentów, charakteryzujące się wysoką, potwierdzoną przez innych jakością i trwałością. W ten sposób ograniczysz ewentualne ryzyko płynące z przestawienia się na opony, z którymi nie masz jeszcze doświadczenia.

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

pięć × jeden =

Rekomendowane
Jajko – jaki motocykl nosi to przezwisko?
Jajko – jaki motocykl nosi to przezwisko?
Nadawanie przezwisk osobliwym modelom samochodów czy też motocykli to absolutnie nic dziwnego – wynikają z wyglądu lub sposobu jazdy daną maszyną. Który motocykl ma przezwisko „jajko”?
Brazylia. Motocyklista przez 32 kilometry trzymał się ciężarówki, która uderzyła w jego jednoślad [NAGRANIE]
Brazylia. Motocyklista przez 32 kilometry trzymał się ciężarówki, która uderzyła w jego jednoślad [NAGRANIE]
Istnieje podejrzenie mówiące o tym, że w chwili wypadku mężczyzna był pod wpływem substancji psychoaktywnych.
Filipiny. Cena Ducati Superleggera V4 zwala z nóg!
Filipiny. Cena Ducati Superleggera V4 zwala z nóg!
Bazując na modelu Panigale V4 R, jednoślad ten jest w stanie wygenerować moc rzędu 234 koni mechanicznych przy 15 500 obr./min! Co więcej, włoska maszyna waży zaledwie 150 kilogramów.
Ostatnie wpisy