Skręcanie ciężkim motocyklem – na co zwrócić uwagę?

OnetraceTECHNIKA JAZDY

Skręcanie ciężkim motocyklem – na co zwrócić uwagę?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Poznaj niezawodne sposoby, które znacząco ułatwią Ci oswojenie się z ciężkim motocyklem. Po przeczytaniu naszego poradnika szosa stanie się dla Ciebie jeszcze bardziej przyjazna.

Rynek motoryzacyjny. Po trzech kwartałach 2020 najlepiej sprzedają się motocykle
Nowelizacja prawa. Rządzący pracują nad mandatami za prędkość do 5 tysięcy złotych!
Skutery do 500cc3. Jakie modele będą najlepsze?

Groźne wypadki mogą przytrafić się każdemu – bez względu na doświadczenie. Dziś przyglądniemy się temu, jak poprawnie skręcać ciężkim motocyklem, by znacząco poprawić swój styl jazdy, a co za tym idzie – bezpieczeństwo podczas kierowania pojazdem.

Ciężki motocykl – przesiadka nie jest prosta

Wiele fanów jednośladów rozwija swoją pasję już od młodych lat swojego życia, jeszcze zanim mogą wsiąść na pełnoprawny motor. Początkujący motocykliści stawiają pierwsze kroki na lekkich motorowerach – mechanizmy i sposób sterowania są podobne jak w większych modelach, jednak podczas oswajania się z cięższą maszyną mogą występować różne trudności. Nie ma jednak w tym nic złego – nauka poprawnej techniki to proces, który trwa całe życie. Warto jednak szybko zająć się potencjalnymi problemami, by móc w pełni cieszyć się czasem spędzonym na szosie.

Choć skręcanie ciężkim motocyklem może z początku wydawać się trudne, to taki manewr nie wymaga nadludzkich zdolności. Ważne jest jednak odpowiednie ćwiczenie tej kluczowej umiejętności – większa wprawa będzie sprzyjać naszemu bezpieczeństwu na trasie. Szybciej, precyzyjniej i stabilniej wchodząc w zakręt, mamy większą szansę, że pokonamy go bez przeszkód. W ekstremalnych sytuacjach może nam to ocalić życie lub zdrowie.

Skręcanie ciężkim motocyklem – kilka podstaw na start

Oczywiście istnieją uniwersalne zasady, które mówią nam, czego nie robić w przypadku wykonywania skrętu. Są one szczególnie ważne, gdy mamy do czynienia z ciężką, rozpędzoną maszyną. Do takich czynności należy wykorzystywanie przedniego hamulca w trakcie wchodzenia w zakręt. To zagadnienie, które jest poruszane w trakcie kursów przygotowawczych – jest to jednak na tyle ważne, że warto przypomnieć, że absolutnie nie powinniśmy tego robić.

W idealnej sytuacji w ogóle nie musimy hamować podczas zakrętu, jednak trasy są różne i często będziemy wspomagać się tylnym hamulcem. W trakcie skręcania ważne jest dobre oszacowanie odległości, kąta oraz specyfiki zakrętu. Powinniśmy uważnie patrzeć przed siebie i z wyprzedzeniem planować każdy manewr. Na uczęszczanych przez nas trasach szybko dowiemy się, jak zachować się na danym zakręcie. Nie powinniśmy jednak opierać się wyłącznie na przyzwyczajeniach – zmienne warunki pogodowe lub zwykła tendencja do rozkojarzenia się na znajomych odcinkach mogą okazać się zgubne.

Dostosowanie prędkości to kolejny kluczowy aspekt, jednak często o nim zapominamy

Wspominaliśmy już o hamulcach – to jeden z najważniejszych elementów w całym pojeździe, który pozwala nam odpowiednio dostosować szybkość. Wejście w zakręt ze zbyt wysoką prędkością jest oczywiście bardzo złym pomysłem. Powinniśmy zatem kontrolować nasze tempo poruszania się i zwrócić na nie szczególną uwagę, gdy zbliżamy się do łuku.

Tutaj jednak kryje się pewna pułapka – nadmiernie zredukowana prędkość naszego pojazdu również może nam się źle kojarzyć. Wiele osób postrzega niewykorzystanie pełnej mocy silnika na zakręcie za błąd, jednak często bardziej odpowiedzialne będzie ograniczenie prędkości. Warto zwalniać z lekką nadwyżką, jeżeli czujemy się niepewnie. Wtedy należy bezwzględnie zwracać uwagę na kierowców wokół nas – pamiętajmy o tym, że to niezwykle ważna kwestia zarówno dla naszego bezpieczeństwa, jak i innych uczestników ruchu.

Najważniejszy jest trening

Jazda na motorze to jedna z tych umiejętności, która jest łatwa do nauczenia się, lecz trudno jest ją perfekcyjnie opanować. Aby jeździć jak prawdziwy mistrz, musimy spędzić masę godzin na szosie. W przypadku, gdy nie czujemy się komfortowo na trasie z innymi osobami, dobrym pomysłem będzie znalezienie placu manewrowego, na którym będziemy w stanie wyrobić nieco pewności siebie. Samotna jazda to szansa na dopracowanie pewnych niedopatrzeń.

Nawet w przypadku codziennej, rekreacyjnej przejażdżki warto dbać o jazdę w stu procentach zgodną z poprawną techniką. Powinniśmy przede wszystkim utrzymywać prawidłową pozycję nóg, spoglądać przed siebie i pamiętać o odpowiedniej prędkości. Możemy także wykorzystać tę okazję do poznania reakcji swojego organizmu na coraz szybsze wchodzenie w zakręty. Pozwoli to na rozwijanie w sobie pewnych podstawowych instynktów, które mogą okazać się niezbędne w krytycznych sytuacjach. Trening jazdy to coś, co zostaje na zawsze – dodatkowo im więcej zdobędziemy umiejętności, tym nasza jazda będzie bezpieczniejsza.

Kluczem do lepszego skręcania motocyklem jest doświadczenie

W momencie wejścia w zakręt powinniśmy być w pełni skupieni. Należy zawsze spoglądać do przodu i szlifować swoją technikę. Możemy wspomóc się także oglądaniem poradników wideo w sieci – warto wybrać nagrania skierowane do początkujących motocyklistów. Skręcanie to umiejętność, którą możemy doskonalić całe życie, nawet gdy bardzo mocno oswoimy się z danym pojazdem. Ważne jest, aby zachowywać spokój, pozwolić naszemu ciału opierać się obciążeniom i nie szarżować – także wtedy, gdy czujemy się bardzo pewnie.

(fot. pixabay.com)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0
Nad SXO czuwa sxo.pl i ebrains.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności.