10 najważniejszych pojęć dla motocyklisty

SŁOWNIK
10 najważniejszych pojęć dla motocyklisty
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Przed początkującym motocyklistą stoi o wiele trudniejsze zadanie niż kupno pierwszego jednośladu – potrzebny będzie dogłębny research i rozeznanie w temacie motocykli. By ułatwić ten proces, przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najważniejszych pojęć dla początkującego miłośnika jednośladów. 

Highway to Hell

Wiatr we włosach, otwarte drogi, ryk silnika i wolność – to aspekty, które przyciągają świeżych fanatyków jednośladów. Dla wielu z nas kupno motocykla to pierwsze w życiu doświadczenie z takimi pojazdami. Kiedy pierwsze emocje opadną, warto porządnie rozeznać się w temacie i poznać budowę motocykli od podszewki. Pozwoli to na przyjemniejszą eksploatację – największą zaletą jednośladów jest możliwość naprawy każdej usterki w zaciszu własnego garażu. Fachowa wiedza w połączeniu z praktyką z pewnością zaowocuje w przyszłości.

Napęd

Zaczniemy od kwestii mechanicznej i technicznej napędu motocykla. Skupię się na typach, które wyróżniamy, oraz na rodzajach przenoszenia napędu zasługujących na szczególną uwagę.

Pas

To pierwsza z trzech możliwości przenoszenia napędu w silnikach motocyklowych. Pasy napędowe składają się z następujących elementów: grzbiet paska (wykonany z kauczuku syntetycznego), kord (element nośny zapewniający odporność na rozciąganie i ciepło), zęby paska (przenoszą siłę napędową z silnika na element bierny), powłoka chroniąca (tkanina pokrywająca zęby w celu zmniejszenia tarcia i wzmocnienia konstrukcji zębów). 

Choć pas zapewnia dużą elastyczność i wytrzymałość na działanie ciepła, to budulec, z którego jest zbudowany narażony jest na działanie środków chemicznych takich jak – oleje, smary, paliwa, czy rozpuszczalniki i silikony.  

Łańcuch

To najczęściej stosowany rodzaj przeniesienia napędu w silnikach samochodowych. Ogniwa łańcucha składają się z cienkich płytek stalowych połączonych przegubowo ze sworzniem. Największym mankamentem łańcucha jest zmiana odległości osi zębatek napędowych. Problem ten nie występuje jedynie w motorach ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła. Zbyt duży, lub zbyt mały luz łańcucha może dokonać spustoszenia skrzyni biegów, łożysk napędów, czy całego bloku silnika.

Wał kardana

Ostatnia opcja nie przypadła do gustu wielu motocyklistom w takim stopniu, jak lżejszy i tańszy łańcuch. Nie mniej jednak wał kardana to polecana przeze mnie opcja z racji bezobsługowości i długowieczności. Obsługa wymaga jedynie wymiany oleju zgodnie z interwałem serwisowym. Obecnie, dzięki zamkniętej budowie i wbudowaniu w wahacz, wał kardana jest dodatkowo chroniony przed uszkodzeniem i zabrudzeniem.

Jednostka napędowa

Silnik to najważniejszy element każdego jednośladu – dlatego też warto poznać fundamentalne pojęcia związane z tym komponentem. Z założenia silniki spalinowe wykorzystują sprężanie i rozprężanie gazów w celu wytworzenia momentu obrotowego. 

Wtrysk pośredni

Systemy pośredniego wtrysku sprawiają problemy konstruktorom ze względu na mniejszą kontrolę nad mieszanką, która przekłada się na trudności z osiągnięciem oczekiwanych rezultatów. W systemie wtrysku pośredniego dawka paliwa jest skierowana do komory wstępnej zlokalizowanej w głowicy silnika nieopodal zaworów, której kształt ma ułatwić mieszanie się paliwa z powietrzem.

Wtrysk bezpośredni

Bezpośredni wtrysk charakteryzuje się przede wszystkim mniejszym zużyciem paliwa i większym hałasem powstałym podczas spalania. Jednakże konstruktorzy opracowali specjalnie ukształtowane denka tłoków, które pełniły odtąd funkcje komory wirowej. Z tego względu dawka paliwa mogła zostać bezpośrednio skierowana do cylindra.

Dwusuw

Ten rodzaj jednostek napędowych charakteryzuje się prostą konstrukcją oraz lekką i kompaktową budową. Co więcej, silniki te pozbawione są typowego rozrządu pompy paliwa z powodu zasysania mieszanki przez ruch tłoka. Za smarowanie odpowiada paliwo – mieszanka benzyny i oleju. Do wad należy przede wszystkim wyższe zużycie paliwa, mniejsza wydajność i stałe zużycie oleju.

Czterosuw

Silniki czterosuwowe są wydajniejsze i mniej hałaśliwe od dwusuwowych. Co więcej, do smarowania używany jest niezależny układ, jednak jest to wada, która jest zarazem zaletą. Układ ten wymaga pompy paliwa, czy układu rozrządu. Z tego względu czterosuwy są cięższe i bardziej skomplikowane. 

Spacerówki

Przejdę teraz do kwestii stylistycznej. Spacerówki bezpośrednio przekładają się na komfort użytkowania, dlatego też warto zatroszczyć się o odpowiedni model. “Spacerówki” to nic innego, jak podnóżki montowane w motocyklach. Gorąco zachęcam do wypróbowania kilku typów, by odnaleźć ten dopasowany do Twoich wymagań. 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak optymalizować proces produkcji mebli dzięki technologii 3D?
Jak optymalizować proces produkcji mebli dzięki technologii 3D?
Odkryj, jak nowoczesne technologie 3D mogą usprawnić procedury produkcji mebli, przyspieszyć procesy i zwiększyć wydajność Twojej firmy.
Zalety i wyzwania przewozu towarów niespaletyzowanych i nietypowych – perspektywa operatora logistycznego
Zalety i wyzwania przewozu towarów niespaletyzowanych i nietypowych – perspektywa operatora logistycznego
Artykuł omawia kluczowe aspekty dotyczące przewozu towarów niespaletyzowanych i nietypowych, prezentując wyzwania i korzyści z perspektywy operatora logistycznego.
Mistrzowski sezon debiutantów
Mistrzowski sezon debiutantów
Pierwszy rok startów toruńskiego AF Motors Yamaha Racing Team zakończony aż dwoma mistrzowskimi tytułami!
Ostatnie wpisy