Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Wraz z rozwojem technologii oraz rosnącym zapotrzebowaniem na coraz nowsze i coraz bardziej zaawansowane systemy w samochodach, producenci akumulatorów zostali zmuszeni, aby dostarczać baterie, które sprostają tym wymaganiom. Jednym z najlepszych rozwiązań są właśnie akumulatory AGM. Z tego artykułu dowiecie się, gdzie się je stosuje i jakie są ich największe zalety, a także, czym różnią się od akumulatorów żelowych, które są niekiedy z nimi mylone.
Akumulatory AGM należą do grupy akumulatorów VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Elektrolit w tym typie baterii został „zamknięty” w chłonnej macie z włókna szklanego. AGM to właśnie skrót od angielskiego „Absorbent Glass Mat”.
Akumulatory AGM mają bardzo dużą przewagę nad innymi jednostkami. Ich najważniejsze zalety to:
Akumulator żelowy często mylony jest z akumulatorem AGM, jednak różnią się od siebie dość radykalnie, szczególnie mając na uwadze ich zastosowanie. W bateriach żelowych zastosowano połączenie kwasu siarkowego z krzemionką, stąd też elektrolit w ich wnętrzu ma formę żelu. Przyczynia się to do dużej odporności tego typu akumulatorów na wstrząsy i wibracje, duże przechylenia oraz wycieki. Ich główną wadą jest niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów, a więc nie nadają się do zastosowania w samochodach jako baterie rozruchowe. Świetnie natomiast radzą sobie w motocyklach, motorowerach, skuterach, wózkach golfowych oraz jako dodatkowe źródła podtrzymujące energię, np. w karetkach czy przyczepach kempingowych.
Akumulatory AGM mogą generować potężny prąd rozruchowy, a więc są idealnym rozwiązaniem, kiedy konieczne jest częste uruchamianie silnika, jak np. w przypadku samochodów z systemami START-STOP oraz odzyskiwania energii z hamowania. Odporność na wstrząsy, wysoka wydajność oraz bezobsługowy charakter, sprawiają, że jest to również doskonała propozycja dla osób ceniących niezawodność i bezpieczeństwo.
Pomimo wszystkich przedstawionych zalet, żywotność akumulatora AGM kiedyś również dobiegnie końca. Co wtedy zrobić? W żadnym wypadku nie wymieniać go samemu, ponieważ odłączywszy zużytą baterię, zresetujemy jednostkę sterującą i utracimy wszystkie ustawienia urządzeń w naszym pojeździe. Na czas tej operacji potrzebne jest dodatkowe źródło zasilania, które zapewni nam utrzymanie napięcia. Z kolei po wymianie akumulatora AGM należy dokonać adaptacji nowego, korzystając z urządzenia diagnostycznego. Jest to niezmiernie ważne, aby samochód „zobaczył” parametry nowej baterii, gdyż w przeciwnym razie nie będzie jej odpowiednio doładowywał. To zaś spowoduje, że po pewnym czasie zostanie uszkodzona. Dlatego najlepiej zlecić usługę wymiany akumulatora AGM profesjonalnemu warsztatowi.
W przypadku, gdy zdecydujemy się na samodzielny zakup, trzeba pamiętać, że akumulator AGM możemy zastąpić wyłącznie akumulatorem AGM o takich samych parametrach. Możemy tego dokonać bezpośrednio w profesjonalnym sklepie z częściami samochodowymi lub wygodnie przez Internet. Tutaj warto skorzystać np. z serwisu Battery Point, gdzie fachowcy pomogą nam dobrać odpowiedni do naszego pojazdu akumulator, a nawet umówią jego wymianę w najbliższym warsztacie.
Zanim jednak wybierzemy sposób zakupu, warto wziąć jeszcze pod uwagę jedną kwestię – co zrobić ze starym akumulatorem? Według prawa należy go zwrócić do sklepu, w przeciwnym razie będziemy musieli zapłacić kaucję. Przy zamówieniu online trzeba upewnić się, że kurier odbierze od nas starą baterię. Pamiętajmy, że nie wolno jej przechowywać w domu czy piwnicy, gdyż zawiera wiele szkodliwych dla środowiska substancji takich jak kwas siarkowy czy ołów.
Fot.: materiał prasowy Klienta.