Nie dla wszystkich różnica między chopperem a cruiserem wydaje się oczywista. Nie pomaga również fakt, że na pierwszy rzut oka oba typy motocykli wydają się bardzo podobne. Bo skoro wyglądają niemal tak samo, to dlaczego nazywane są inaczej?
Cruiser to motocykl zaprojektowany z myślą o amerykańskich maszynach produkowanych między latami 30. i 60. XX wieku marki Harley-Davidson, Indian, Excelsior, czy też Henderson. Cechą wyróżniającą cruisera od innych motocykli jest przede wszystkim charakterystyczna pozycja kierowcy; z uniesionymi rękoma i wyciągniętymi stopami.
Silniki cruiserów budowane są z myślą o łatwości prowadzenia i zmiany biegów. Tego typu motocykle gwarantują szeroki zakres niskich obrotów, które niekoniecznie idą w parze z ogromną mocą. Cruisery o zauważalnie lepszych osiągach w postaci zwiększonej ilości koni mechanicznych, mocniejszych hamulcy i lepszego zawieszenia zwane są power cruiserami. Warto wspomnieć, że japońskie power cruisery często posiadają neutralną charakterystykę pozycji kierowcy; jest to jeden z elementów, dzięki któremu możemy odróżnić cruisera od power cruisera.
W latach 80. XX wieku, japońskie koncerny motoryzacyjne rozpoczęły produkcję motocykli inspirowane złotym okresem amerykańskiej motoryzacji, aby w roku 1997 zdominować amerykański rynek. Obecnie przeważająca ilość jednośladów spotykanych w Stanach Zjednoczonych składa się z motocykli marki BMW, Honda, Moto Guzzi, Yamaha, Suzuki, Triumph czy Victory.
Wbrew pozorom to nie Harley-Davidson króluje na amerykańskich szosach. Co ciekawe, jednoślady ze stajni Harley-Davidsona ze względu na rozszerzoną pakowność zwane są żartobliwie baggersami (tłum. red. bag – torba). Nie mniej jednak nie da się przeoczyć faktu, że to amerykańska firma motocyklowa stała się żywą legendą motoryzacji. Na całym świecie Harley-Davidson cieszy się niesłychaną sławą i statusem wśród zmotoryzowanej społeczności.
Z założenia chopper to zmodyfikowany motocykl. Trend ten został zapoczątkowany w Kalifornii w połowie XX wieku. Chopper jest jednym z najbardziej ekstrawaganckich rodzajów customów (przyp. red. zmodyfikowanych motocykli) za sprawą radykalnych zmian w układzie sterowania i wydłużenia widelca. Wspomniane modyfikacje mają na celu wydłużyć konstrukcje jednośladu.
Chopper może być zbudowany na dwa sposoby; pierwszym z nich jest modyfikacja fabrycznego pojazdu (tłum. red. „chop” – ciąć), z kolei drugim rozwiązaniem jest zbudowanie pojazdu od zera. Kolejną cechą charakterystyczną chopperów jest ich wysokie oparcie (ang. sissy bar) zbudowane na podstawie stelażu wykonanego ze stalowych rurek i oparcia obszytego skórą.
Bez wątpienia najbardziej rozpoznawalnymi chopperami są jednoślady o nazwach „Captain America” i „Billy Bike” zbudowane na podstawie Harleya. Można je zobaczyć m.in. w amerykańskej produkcji z lat 70. „Easy Rider” (o polskim tytule „Swobodny jeździec”).
Podział między cruiserem a chopperem wydaje się jasny, ale nie zawsze w klarowny sposób można określić, czy dany jednoślad należy do jednego lub drugiego typu. Wszystko za sprawą stylu pojazdu, który zaczął żyć własnym życiem. Dla przykładu – w stajni Harley-Davidsona często można znaleźć cruisery, które można porównać do stylistyki chopperów. Gdzie zatem leży ta cienka granica?
Z definicji wynika, że chopper to motocykl zmodyfikowany, a więc różniący się wyglądem lub stanem od fabrycznego modelu. Choć fabryczne jednoślady często inspirowane są customami, to nie staną się pełnoprawnymi chopperami bez modyfikacji.