Odpowiedni olej to podstawa prawidłowej pracy silnika. Na motoryzacyjnych półkach sklepowych znaleźć można ogrom produktów tego typu, które, jak mogłoby się wydawać, na pierwszy rzut oka niczym się od siebie nie różnią. Czy za ceną podąża jakość? Jak połapać się w tym miszmaszu? Z myślą o Tobie przygotowaliśmy omówienie olejów silnikowych przeznaczonych dla motocykli!
Trudno znaleźć motocyklistę, który nie zadałby podobnego pytania w swoim życiu. Szukając ratunku na forach internetowych, nie łatwo wyciągnąć jednoznaczne wnioski. Większość opinii opiera się na subiektywnych odczuciach, co w gruncie rzeczy nie jest niczym złym. Niemniej jednak warto przy każdej okazji zwracać uwagę na badania i testy producentów. To właśnie one powinny wskazać właściwą drogę.
Zdaję sobie sprawę z tego, że to, co zaraz napiszę może wydawać się kontrowersyjne z racji polskiego sceptycyzmu dotyczącego instrukcji obsługi. O ile nie ma w tym nic złego w kontekście składania nowego kompletu mebli z IKEI bądź wymarzonego zestawu klocków lego, to przypadek silnika spalinowego jest zbyt ważny, by zdawać się na intuicję.
Wróćmy do samych początków Twojego jednośladu. Projektując kolejny model, koncern motocyklowy rozważa szereg możliwości i wybiera te najlepiej pasujące do ogólnego zamysłu i filozofii marki. Analogicznie, inżynierzy tworzący nowe jednostki napędowe, dobierają pompy, panewki, czy kanały olejowe z myślą o danym oleju silnikowym.
Najlepiej więc zajrzeć do instrukcji obsługi i zaczerpnąć wiedzy u źródła. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że dobierzesz odpowiedni olej, który idealnie sprosta Twoim potrzebom i Twojego silnika. Nic prostszego, prawda?
Prawda, jednak rzadko kiedy znajdziemy na swojej drodze pasjonata jednośladów, który skorzystałby z tego oczywistego rozwiązania. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być zbyt duży wybór na sklepowych półkach. Nie tak dawno temu, wchodząc z uśmiechem do lokalnego sklepu motoryzacyjnego po olej do nowego motocykla, zrzedła mi mina, kiedy zobaczyłem niekończące się regały wypełnione po brzegi olejami – każdy innej marki, z innym oznaczeniem i rodzajem płynu. Co z tego, że doskonale zdawałem sobie sprawę z dedykowanej lepkości, skoro na półkach sklepowych widniała setka podobnych do siebie produktów?
Najważniejszą radą jest to, by kierować się wyłącznie etykietami i nie zwracać uwagi na nazwę bądź producenta. Dzięki temu dowiesz się, z jakim olejem silnikowym masz do czynienia. W gruncie rzeczy wyróżniamy trzy rodzaje olejów – mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Ten pierwszy zużyje się najszybciej z całej trójki, jednak nie szybciej niż okres przewidziany przez producenta. Półsyntetyczny charakteryzuje się większą trwałością, jednak nadal bazuje na mineralnych rozwiązaniach. Syntetyczny będzie zdecydowanie najdroższy, jednak nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto – syntetyki są wyjątkowo trwałe.
Po każdej sprzedaży motocykla warto zwrócić uwagę nabywcy na wlewany olej. Łatwo o pomyłkę, a konsultacja będzie niezwykle pomocna. Dzięki temu fora motocyklowe odetchną z ulgą przynajmniej na moment po lawinie pytań zalewających je każdego dnia.
Podsumowując, przede wszystkim pamiętaj o tym, by stosować się do wytycznych przedstawionych przez producenta i konstruktorów. To właśnie oni wiedzą najwięcej o technologii i elementach użytych do budowy danej jednostki napędowej. Pozwoli Ci to uniknąć potencjalnych drastycznych skutków ubocznych. Zachowajmy zdrowy rozsądek. Podczas wizyty w lokalnych sklepie motoryzacyjnym skup się przede wszystkim na etykietach dostępnych produktów.
(fot. pixabay.com)