Jak kupić dobry akumulator do motocykla? Zobacz nasz poradnik

OnetraceWARSZTAT

Jak kupić dobry akumulator do motocykla? Zobacz nasz poradnik

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Twój jednoślad nie chce odpalić po zimowaniu? Przyczyną najprawdopodobniej jest niesprawny akumulator, czas więc na zakup nowego – ale jaki wybrać?

Tuning motocykla – czy to możliwe?
Wymiana opon w motocyklu – kiedy jest to konieczne?
Wymiana oleju w motocyklu – krok po kroku

Motocykl po zimowaniu, szczególnie jeśli nie był odpalany przez dłuższy czas, może od razu nie zapalić, gdy pierwszy raz będziesz chciał wyjechać nim w trasę. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest rozładowany lub niesprawny akumulator. Wtedy konieczna jest jego wymiana. Na jaki model powinieneś się zdecydować?

Jak stwierdzić zużycie akumulatora

Motocykl nie odpala? Możliwe, że to rozładowany akumulator, ale to nie znaczy, że zużyty. Istnieje szansa, że wystarczą prostownik i kilkanaście minut ładowania, aby przywrócić baterię do pełnej sprawności. Problem pojawia się wtedy, gdy urządzenie nie pomaga, a akumulator nie daje oznak życia nawet po godzinie ładowania. Jeśli nie jesteś pewien, co do zużycia ogniwa, zabierz je do punktu sprzedaży akumulatorów. Tam za pomocą miernika lub testera sprawdzisz, w jakim stanie jest bateria. No dobrze, okazało się, że czas na wymianę, co dalej?

Jak wybrać akumulator? Kieruj się parametrami

Wybierając akumulator motocyklowy, musisz kierować się kilkoma kwestiami. Przede wszystkim rozmiar – powinien być dokładnie taki sam, jak w przypadku poprzednika. Producenci nieco ułatwili sprawę i rozmiary oznaczają w ten sam sposób, składają się na nie trzy litery (czasem dwie) i cyfra. Pierwsza litera oznacza producenta, ale pozostała część nazwy to rozmiar, z tym nie powinieneś więc mieć problemu.

Ponadto musisz sprawdzić, z której strony był plus w starej baterii, w nowej musi być po tej samej stronie. Popatrz na akumulator od frontu, czerwony kolor na zaczepie oznacza stronę plusa, a więc będzie to L+ lub P+. Pojemność i prąd rozruchowy także muszą się zgadzać z poprzednią wersją, ewentualnie z tym, co założył producent. Możesz postawić na mocniejszy akumulator, ale nigdy na słabszy. Lepiej więc kieruj się zaleceniami, te zawsze znajdują się w książeczce serwisowej.

Rodzaje akumulatorów do motocykli

Rodzajów akumulatorów do motocykli jest kilka, poniżej krótkie opisy każdego z nich.

Akumulator kwasowo-ołowiowy

Najstarszy typ baterii, jest także najtańszy i łatwo dostępny. Wewnątrz takiego akumulatora znajduje się płynny elektrolit, który może być uzupełniany przez użytkownika. Najczęściej taki model montuje się w starych motocyklach, które potrzebują dużych pokładów prądu.

Akumulator żelowy

Żelowe modele mają do elektrolitu dodaną krzemionkę, uzyskana w ten sposób konsystencja jest gęstsza, dzięki czemu bateria może pracować pod kątem 90 stopni. To ogniwa wytrzymujące większe obciążenia, odporne na wyładowania. 

Akumulator AGM

Droższe od pozostałych, ale idealne do motocykli nowoczesnych. Charakteryzują się wysokimi parametrami i długą żywotnością. Wyróżniają się tym, że wewnątrz konstrukcji mają maty z włókna szklanego. Zostały ułożone pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi. Wszystko zostało zalane elektrolitem. Pamiętaj, że tylko zalane fabrycznie ogniwa AGM można ustawiać pod dowolnym kątem. 

Akumulator litowo-jonowy

Na koniec najdroższy, bardzo lekki, a jednocześnie bardzo łatwy w montażu – i to w dowolnej pozycji – akumulator litowo-jonowy. Nie ma w nim kwasu, oferuje bardzo długą żywotność, samorozładowuje się niezwykle wolno, wręcz niezauważalnie. Polecamy ten wybór, jeśli tylko możesz sobie pozwolić na większy wydatek.

Zdj. główne: Anh Trần/unsplash.com

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności.