Posiadanie starego motocykla to marzenie wielu fanów jednośladów. Nie każdy egzemplarz jest jednak w dobrym stanie technicznym. Jak wygląda doprowadzenie starego motocykla do dobrego stanu?
Podstawą do renowacji motocykla będzie znalezienie na to odpowiedniego miejsca. Najlepiej w tym celu sprawdzi się garaż – zapobiegnie dostaniu się do środowiska płynów eksploatacyjnych czy detergentów używanych do mycia pojazdu, dzięki czemu unikniemy kary.
Czynności, które trzeba podjąć przy renowacji starego motocykla, zależą tylko i wyłącznie od tego, w jakim jest stanie. Gdy mechanicznie motocykl jest w dość dobrej kondycji, renowacja będzie najczęściej polegała na poprawie aspektu wizualnego oraz wymianie części eksploatacyjnych i płynów na takie, które zabezpieczą silnik na długo.
Wizualna renowacja to przede wszystkim doprowadzenie lakieru do dobrego stanu. W tym celu motocykl bardzo często się przemalowuje. Wymaga to starcia poprzedniej farby oraz oczywiście nałożenia podkładu i farby. Ponadto potem warto lakier pokryć woskiem, by go dobrze zabezpieczyć. Bardzo częstymi problemami są również rdza i zepsute elementy, które należy zeszlifować. Radzenie sobie z rdzą to jeden z najczęstszych problemów przy renowacji motocykli.
Robi się znacznie trudniej, gdy motocykl jest w złym stanie technicznym. Gdy dochodzi do takiej sytuacji, najlepiej nie oszczędzać poprzez stosowanie takich półśrodków jak tanie zamienniki niskiej jakości. Oryginalne części do klasycznych konstrukcji są jednak często dość drogie. Nierzadko problemem nie jest jednak cena, a dostępność, gdyż wiele z nich zostało już dawno wyłączonych z produkcji.
By dobrze zrozumieć, którymi elementami należy się zająć, a które mogą pozostać nietknięte – co jest dość ważne, jeśli nie chcemy niepotrzebnie wydawać pieniędzy na sprawne elementy – podstawą jest rozkręcenie całego motocykla i sprawdzenie stanu wszystkich części. W ten sposób wstępnie ocenimy wymagany zakres prac, a nawet zarysujemy koszt całej renowacji. Potem przystępujemy naturalnie do prac lakierniczych, usuwania rdzy, szlifowania zepsutych elementów czy też wymiany niesprawnych części zawieszenia, silnika bądź hamulców.
Jeśli renowacja okaże się zbyt trudna do samodzielnego wykonania (co nie jest rzadkim przypadkiem), warto udać się do warsztatu. Stare motocykle to skomplikowane konstrukcje i praca nad nimi bez odpowiedniej wiedzy może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Z tego powodu nie warto unosić się dumą i lepiej wysłać nasz klasyczny jednoślad do specjalistów, którzy naprawią go w odpowiedni sposób. Ma to jednak swoją cenę, gdyż w takim wypadku płacimy nie tylko za części, ale też za wiedzę i włożoną przez mechaników pracę.
Zdj. główne: agatamucha/pixabay.com