Enduro to doskonała propozycja dla osób, które chcą przemierzać zarówno drogi asfaltowe, jak i bezdroża. Jaki model będzie najlepszym wyborem?
Motocykle dzielą się na sporo klas. Głównymi kryteriami podziału są oczywiście ich wygląd i cechy charakterystyczne, przeznaczenie, lecz także właściwości jezdne. Wyróżnia się motocykle sportowe, popularnie zwane ścigaczami, turystyczne przystosowane do dalekich wypraw czy ogromne i bardzo głośne krążowniki – cruisery. Rodzajów jest rzecz jasna wiele więcej. Wśród nich wyróżniają się motory off-roadowe, crossy i enduro, gdy nachodzi ochota zjechania z konwencjonalnej drogi i przeniesienia się w trudny teren.
Przeciętny człowiek, który nie interesuje się jednośladami, może mieć problem z rozróżnieniem tych dwóch typów na pierwszy rzut oka. Jest jednak między nimi dość istotna różnica, motocykle crossowe w przeciwieństwie do enduro nie posiadają homologacji drogowej, to znaczy nie mają „zbędnych” elementów zwiększających masę pojazdu – świateł, kierunkowskazów, lusterek itp.
Zaczynający swoją przygodę z jednośladami przy wyborze pojazdu w większości kierują się ceną i kosztami utrzymania. Raz, że zwykle są to osoby młode, z ograniczonym budżetem, dwa – motocykl nie powinien być drogi, bo w rękach niedoświadczonego kierowcy po prostu może się zmarnować.
Stworzona z myślą o kierowcach chcących jeździć po drogach konwencjonalnych i w terenie, nowa Honda CRF 250L Rally to niewielka maszyna o zaskakujących możliwościach. Tak opisuje maszynę producent. Motocykl jest dynamiczny, a zarazem ekonomiczny i praktycznie bezobsługowy.
Ten motocykl łączy w sobie cechy enduro i crossa. Jest wszechstronny, wydajny i ekonomiczny. Posiada aluminiową ramę i dość nietypowy silnik z pięcioma zaworami.
Motocykl stworzony głównie z myślą o codziennym użytkowaniu. Nie można go nazwać maszyną wyczynową, ale w terenie, czy na torze również da sobie radę. Jego zaletą jest bardzo dobra dostępność części zamiennych.
Wraz z większą liczbą przejechanych na jednośladzie kilometrów idzie w parze oczywiście większe doświadczenie, lecz także rośnie chęć przesiadki na szybszą maszynę, która oferuje wyższą moc i większe wrażenia z jazdy.
Model ten nie jest może najbardziej komfortowy, ale za to doskonale sprawdza się nawet w najcięższych warunkach. Najtrudniejsze wyprawy nie są mu straszne. Świadczy o tym sam fakt wielokrotnego dotarcia do mety Rajdu Dakar.
Nie jest to klasyczne enduro, a bardziej połączenie z trialówką. Mimo że moc nie powala na kolana, to motocykl jest bardzo żywotny właściwie niezależnie od podłoża i ukształtowania terenu. Jest to zasługa niskiej masy, która wynosi zaledwie nieco ponad sto kilogramów.
Jest to motocykl wielozadaniowy. Potrafi bez problemu poruszać się po bezdrożach, a dzięki niewielkiej masie nie będzie męczący również w ruchu miejskim. Mimo że produkowany był kilka lat temu, to jego stylistyka wciąż cieszy oko. Technicznie nie ma się do czego przyczepić, cechuje go prostota wykonania i łatwość w naprawie.
W dzisiejszym świecie praktycznie w każdej dziedzinie życia mamy do wyboru ogromną liczbę wariantów. Nie inaczej jest w motoryzacji. Producenci zarówno samochodów, jak i motocykli starają się ciągle zadowalać swoich klientów, proponując im coraz to lepsze rozwiązania. W przypadku jednośladów nie sposób jest wymienić wszystkich ciekawych propozycji na rynku. Jedno jest jednak pewne – każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.
(fot. pixabay.com)