Prawo jazdy kategorii A2 to swoisty rytuał przejścia przyszłych motocyklistów. To właśnie te uprawnienia są początkiem pięknej przygody pełnej adrenaliny i ryku silnika.
Od czasów podzielenia zunifikowanej kategorii A, wielu miłośników motocykli nie może połączyć końca z końcem. Wokół kategorii A2 narosło wiele mitów i legend. W sieci trwa rozgorzała dyskusja dotycząca prawa jazdy kategorii A.
Wystarczy sięgnąć po odpowiednią ustawę, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Kategorię A2 definiuje Ustawa o Kierujących Pojazdami (Dz.U. z 2011 r. nr 30, poz. 151 ze zm.). Na mocy ustawy, posiadacz owego prawa jazdy uprawniony jest do poruszania się następującymi pojazdami:
Tłumacząc zapisy w ustawie na bardziej zrozumiały język – motocykl spełniający wymogi prawne kategorii A2 nie może mieć więcej niż 47,59 KM. Z kolei ewentualne dopasowanie nie może zostać przeprowadzone na bazie pojazdu jednośladowego o mocy przekraczającej 95 KM. Warto o tym pamiętać decydując się na zakup motocyklu, by uniknąć późniejszych konfliktów z prawem.
Do ustawy dopisano jeszcze jeden warunek, który każdy posiadacz uprawnień kategorii A2 musi spełnić. Stosunek mocy do masy jednośladu nie może przekraczać 0,27 KM na jeden kilogram masy pojazdu. Zapis ten jest swego rodzaju bezpiecznikiem, który ma na celu przestrzec motocyklowych adeptów przed potężnymi maszynami, których nie są w stanie kontrolować.
Do egzaminu na prawo jazdy kategorii A2 można przystąpić, jeśli ma się ukończone 18 lat. Tak jak w przypadku kategorii B – na kurs można zapisać się z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Wydawać by się mogło, że A2 to zwykłe mrzonki i niepotrzebny wydatek pieniędzy. Nic bardziej mylnego – jeśli staliśmy się szczęśliwymi posiadaczami prawa jazdy kategorii A2 i marzymy o większych maszynach, wystarczy okres dwóch lat, aby przystąpić do egzaminu na kategorię A. Warto przypomnieć, że nie posiadając stosownego doświadczenia – kierowca kategorii B uzyskuje możliwość przystąpienia na egzamin A, dopiero po ukończeniu 24. roku życia.
Po stosownym omówieniu wstępnym, nadszedł czas na nasze zestawienie 10 najlepszych motocykli na kat. A2!
1. Zipp Roadstar
Naszą listę otwiera kieszonkowy “Harley”. Roadstar to wierna kopia popularnej Yamahy Virago.
Fot. Nerdge (public domain)
Moc: 18 KM
Pojemność skokowa: 249 cm3
2. Kingway Jinlun
Kingway Jinlun – to propozycja dla adeptów chopperów. Pomimo skromnej mocy ma sporo do zaoferowania.
(fot. imged.pl)
Moc: 11 KM
Pojemność skokowa: 150 cm3
3. Suzuki GN
Kolejna propozycja od japońskiego producenta – Suzuki GN. Motocykle tego koncernu są szeroko znane i lubiane wśród motocyklistów.
(fot. Michelle Ward)
Moc: 18 KM
Pojemność skokowa: 250 cm3
4. Kawasaki EL
Propozycja z lepszym “depnięciem”. Kawasaki EL z pewnością dostarczy niezapomnianych wrażeń.
Moc: 30 KM
Pojemność skokowa: 250 cm3
5. Suzuki Marauder
Pomimo ubogiej mocy, Marauder ma sporo do zaoferowania. Idealnie nada się jako pierwszy motor.
Moc: 10 KM
Pojemność skokowa: 125 cm3
6. Hyosung GT
Chińska propozycja w wariacji na temat motocykli.
Moc: 25 KM
Pojemność skokowa: 250 cm3
7. Honda NX 650 Dominator
Japoński producent to jeden z czołowych graczy na rynku motocyklowym.
(fot. de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:Priwo)
Moc: 44 KM
Pojemność skokowa: 644 cm3
8. Suzuki GS 500
Kolejną propozycją jest Suzuki GS 500. Potężny silnik o mocy 45 KM będzie kamieniem milowym dla każdego miłośnika motocykli.
Moc: 45 KM
Pojemność skokowa: 487 cm3
9. Yamaha Virago 535
Klasyk gatunku – znana i lubiana Yamaha Virago. Model ten cieszy się dużą popularnością wśród społeczności miłośników jednośladów.
Moc: 44 KM
Pojemność skokowa: 535 cm3
10. Yamaha XT 660
W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć Yamahy – XT 660.
Jako motocykl, który niebezpiecznie zbliża się do granicy 47,59 KM, stał się marzeniem wielu motocyklistów. XT 660 wyznacza granicę między motorem a motocyklem.
Moc: 46 KM
Pojemność skokowa: 660 cm3