Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Układ chłodniczy spełnia w samochodzie wiele zadań. Nie tylko pozwala utrzymać optymalną temperaturę roboczą silnika, ale też zapewnia ogrzewanie wewnątrz przedziału pasażerskiego pojazdu. Jest to kluczowe zwłaszcza w sezonie zimowym.
We współczesnych silnikach spalinowych chłodzonych cieczą układ chłodzenia odpowiada za odebranie nadmiaru ciepła powstałego podczas pracy silnika i oddanie go do atmosfery. Dzieje się tak za sprawą obiegu cieczy chłodzącej w bloku silnika. Ciecz ta jest wprawiana w ruch przez pompę wbudowaną w silnik, a napędzaną z paska rozrządu lub paska osprzętu silnika. Wprawione w ruch chłodziwo przepływa przez silnik i dociera do chłodnicy, gdzie wytraca temperaturę, a następnie wraca do silnika i cykl się powtarza.
Oprócz wymienionych wcześniej pompy wody i chłodnicy kluczowy dla utrzymania odpowiedniej temperatury silnika jest termostat. Element ten reaguje na temperaturę chłodziwa otwierając lub zamykając jego dopływ do chłodnicy. W przypadku awarii termostatu silnik może się przegrzać, lub wręcz przeciwnie – może mieć problemy z osiągnięciem właściwej temperatury roboczej. W efekcie np. do kabiny nie będzie docierało ciepłe powietrze.
Właśnie, ciepło w kabinie. Warto wiedzieć, że układ chłodzenia w samochodzie składa się z dużego i małego obiegu. Ten pierwszy zachodzi, gdy termostat jest otwarty, a chłodziwo przepływa przez radiator. W małym obiegu krąży ono jedynie między silnikiem a umieszczoną w desce rozdzielczej nagrzewnicą – elementem, który odpowiada za dostarczenie ciepła do środka pojazdu. Jeśli nagrzewnica jest zakamieniona, to wtedy nie będzie ona dostatecznie nagrzewała kabiny.
Podstawą utrzymania układu chłodzenia pojazdu w sprawności jest stosowanie odpowiednich płynów chłodniczych i ich okresowa wymiana w zależności od zaleceń producenta. Płyn do chłodnic chroni układ przed osadzaniem się kamienia i korozją. Ponadto, dzięki jaskrawej barwie, łatwo dostrzec jego wycieki, np. ze zużytego radiatora.
Z chłodnicą zespolony jest też zespół wiatraków, który ma za zadanie wymusić obieg powietrza w sytuacji, gdy temperatura chłodziwa będzie zbyt wysoka. Wydawać by się mogło, że w zimie nie powinno stanowić to problemu, lecz wręcz przeciwnie – zepsuty czujnik odpowiadający za włączanie się elektrycznych wiatraków może powodować ich ciągłą pracę, a w efekcie niedogrzanie auta, a nawet rozładowanie akumulatora.
Za utrzymanie prawidłowej temperatury chłodziwa w nowoczesnych pojazdach odpowiada też zawór w pompie wody. Ma on formę zasuwy, która ogranicza sprawność podzespołu, przyspieszając nagrzewanie się silnika po uruchomieniu. Kolejnym elementem jest też zawór nagrzewnicy. W niektórych pojazdach blokuje on dopływ ciepła do pojazdu, np. latem. Warto zwrócić uwagę na wszystkie powyższe elementy i udać się do zaprzyjaźnionego mechanika, by ten zawczasu dostrzegł usterki układu chłodzenia. W doborze odpowiedniego chłodziwa pomoże zaś strona moje-auto.pl.
Fot.: materiał prasowy Klienta.