Zastosowanie oringów

Zastosowanie oringów
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Uszczelnienia techniczne stanowią bardzo istotny element odpowiedzialny za szczelność w różnego rodzaju układach, jak np. w układach hamulcowych, klimatyzacji, systemach kanalizacji. Od rur transportujących gorącą wodę i parę wodną po smary silikonowe czy oleje hydrauliczne, odpowiedniego typu uszczelki są niezbędne, aby uniknąć wycieku i zapewnić prawidłowe i bezawaryjne działanie układu.

Czym właściwie są Oringi?

Oringi są to najczęściej wykorzystywane uszczelnienia techniczne. Oringi gumowe, jak nazwa wskazuje, są to wyroby gumowe, służące do uszczelniania maszyn, urządzeń oraz instalacji. Dzięki swojemu kształtowi oraz elastyczności idealnie wpasowują się w miejsce potrzebujące uszczelnienia, zapewniając nieprzepuszczalność różnego rodzaju cieczy, takich jak płyny hydrauliczne, smary mineralne czy chociażby woda, dlatego wykorzystuje się je w wielu gałęziach przemysłu.

Oringi najczęściej wykonane są z różnych polimerów kauczuku i dostępne są w standaryzowanych rozmiarach, jednak w razie potrzeby istnieje również możliwość zakupienia specjalnego, gumowego sznura do samodzielnego wykonania dowolnej uszczelki. W tym celu należy jedynie odciąć odpowiedni fragment, a następnie połączyć oba końce oringa i gotowe.

oringi

Jakie są rodzaje oringów?

Rodzaj oringów dzieli się ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane. Możemy wyróżnić oringi takie jak:

Oringi NBR

Oringi NBR to najczęściej spotykany typ oringów. Wykonane są z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego i wykazują wysoką odporność na temperatury, między -30°C do 120°C, a także na produkty ropopochodne, naftowe, rozcieńczone kwasy oraz na działanie płynów hydraulicznych. Niestety trzeba mieć na uwadze, że są podatne na działanie warunków atmosferycznych i ozon.

Oringi HNBR

Oringi HNBR są wytworzone z uwodorowanego kauczuku nitrylowego, który zapewnia dużą odporność na temperatury (od -30°C do +150°C). Ponadto są odporne zarówno na tłuszcze roślinne, jak i na tłuszcze zwierzęce, olej napędowy czy płyny hydrauliczne na bazie oleju mineralnego. W przeciwieństwie do oringów NBR wykazują również odporność na rozcieńczone zasady i kwasy oraz ozon. Są więc w stanie wytrzymać wysokie temperatury w układach olejów silnikowych i smarownych czy utlenionego paliwa.

Oringi FKM/FPM

Oringi FPM/FKM są to oringi fluorowe, gdyż wykonane są z kauczuku fluorowego. Nazywa się je również Viton lub olejoodpornymi. Można je wykorzystywać do pracy w bardzo wysokich temperaturach, ponieważ wytrzymują nawet do +200°C, przy smarach i olejach. Są odporne na smary oraz oleje silikonowe, oleje mineralne, roślinne czy zwierzęce. Nie straszne im również promieniowanie UV, syntetyczne płyny hydrauliczne, propan, butan, jak również paliwa zawierające metanol. Dodatkowo wykazują się dobrą odpornością chemiczną.

Oringi VMQ

Oringi silikonowe nie pochłaniają wody i posiadają certyfikat żywieniowy FDA, co oznacza, że idealnie sprawdzą się w przypadku maszyn, które mają bezpośredni kontakt z żywnością i lekami, choć do tego drugiego potrzebny jest dodatkowy certyfikat. Są odporne na roztwory soli, ozon, tlen, alkohole i parę wodną (do 100°C). Oringi silikonowe wykorzystywane są jako uszczelnienia statyczne, gdyż są podatne na zerwanie i ścieranie.

Wytrzymują temperatury w przedziale od -50 do +200°C.

Oringi EPDM

Oringi EPDM wykonane są z kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowego i nadają się do pracy w temperaturze od -60°C do +260°C. Charakteryzują się odpornością na alkohole, kwasy organiczne krótkołańcuchowe, płyny hamulcowe na bazie glikolu, promieniowanie UV, jak również na ozon, warunki atmosferyczne i parę wodą. Dodatkowo wykazują bardzo dobre właściwości mechaniczne.

W Polsce stosuje się je głównie do klimatyzacji.

Oringi PTFE

Oringi te wykonane są z teflonu. Nie mają zapachu ani smaku, dlatego mogą być stosowane bezpośrednio z żywnością bądź lekami. W przeciwieństwie do oringów silikonowych nadają się do dynamicznych maszyn pracujących, ponieważ mają niski współczynnik tarcia.

Oringi PTFE to uszczelki o przekroju okrągłym i nie są szczególnie elastyczne, jednak wykazują się bardzo wysoką odpornością na temperaturę, bo aż od -200°C do + 200°C i na żrące chemikalia.

Oringi FFKM/FFPM

Oringi FFKM/FFPM to pierścienie wytworzone z mieszanki kauczuku perfluorowego. Są to pierścienie wykonane z najlepszej, dostępnej obecnie, mieszanki gumowej, dedykowanej technologii high-tech. Materiał ten jest wyjątkowy, ponieważ wytrzymuje temperaturę sięgającą aż 300°C i występuje w wielu odmianach, dzięki czemu znajduje zastosowanie w przemyśle żywnościowym, ale także na promach kosmicznych czy w urządzeniach analityczno-pomiarowych. Charakteryzują się bardzo wysoką odpornością chemiczną oraz nadzwyczajnymi właściwościami mechanicznymi. Dodatkowo mają niski wskaźnik odkształcania stałego podczas ściskania.

Można rzec, że zostały wprost stworzone do działań specjalnych.

Podsumowanie – oringi

Jak już zostało wspomniane wyżej w tekście, oringi to uszczelki pierścieniowe, służące do uszczelniania wszelkiego rodzaju maszyn czy instalacji. Dzięki swojej różnorodności znajdują zastosowanie niemalże w każdej dziedzinie przemysłu od lotnictwa, przez elektrykę aż do farmaceutyki. Można je znaleźć w samochodach, jak również na platformach wiertniczych.

Oringi wykonane są z różnych materiałów, a każdy z nich charakteryzuje się innymi właściwościami fizycznymi, dlatego przed zakupem należy dokładnie ocenić, do jakich zadań będą nam potrzebne oringi i upewnić się, że posiadają wszystkie stosowne certyfikaty, co jest niezbędne np. w przypadku produkcji leków.

Zdjęcia: materiał prasowy Klienta.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Najlepsze miejsca na weekendową wycieczkę samochodem w Polsce
Najlepsze miejsca na weekendową wycieczkę samochodem w Polsce
Szukasz świetnego miejsca na weekendową wycieczkę? Polska ma wiele niesamowitych miejsc do odwiedzenia, a najlepsze jest to, że wszystkie są w zasięgu samochodu. W tym wpisie na blogu omówimy niektóre z naszych ulubionych miejsc na weekendowy wypad w Polsce.
Na te sprawy zwróć uwagę podczas ubezpieczania skutera
Na te sprawy zwróć uwagę podczas ubezpieczania skutera
Niezależnie od tego, jakiego pojazdu używasz do codziennego transportu, warto zadbać o to, żeby był on odpowiednio ubezpieczony. Nie tylko właściciele samochodów i motocykli muszą wykupić ubezpieczenie OC. Również osoby, posiadające skuter, są zobowiązane do wykupienia polisy OC.
Internet w aucie – o czym pamiętać i jak korzystać z Sieci w samochodzie?
Internet w aucie – o czym pamiętać i jak korzystać z Sieci w samochodzie?
Nowoczesne samochody mają nie tylko ekologiczne silniki i zaawansowane systemy bezpieczeństwa – są też komfortowo wyposażone i… multimedialne. Korzystanie z internetowych, cyfrowych technologii jest już nierozerwalnie związane z prowadzeniem auta. Pytanie jednak, co trzeba wiedzieć w związku z posiadaniem dostępu do Internetu w aucie? Odpowiedź znajdziesz w tym tekście.
Ostatnie wpisy