Policjant na motocyklu to obraz, który kojarzymy głównie z amerykańskich filmów. Nic bardziej mylnego. Policja Drogowa została utworzona już 1 kwietnia 1937 roku! Z początku Polska Policja była wyposażona w motocykle polskiej produkcji o nazwie Sokół. Potem na polskich, przedwojennych drogach znalazły się motocykle znane każdemu, nawet laikom – Harley Davidson i Indiany. Wraz z początkiem nowej ludowej Polski, na naszych drogach pojawiły się motocykle produkcji radzieckiej M-72. Następnie, milicjanci ścigali piratów drogowych i przestępców na Junakach i MZ-kach. A jak jest dzisiaj?
Dzisiaj wielu policjantów decyduje się na pracę “z motocyklem”. Użycie słów “decyduje się” jest tutaj celowe – policjant może nie zgodzić się na użytkowanie motocykla. Dlatego też są to ludzie, których pasją jest jazda ryczącym jednośladem. Policjant, który łączy pracę z pasją, musi mieć ogromne doświadczenie i umiejętności w jeździe na motocyklu, które wykraczają poza te wymagane od cywilów. Przykładowo zdjęcie jednej ręki z kierownicy, po to, by dać sygnał do zatrzymania, czy sprawne zejście z motocykla nie mogą stanowić dla niego problemu. Sprawność fizyczna, podzielność uwagi i zwinność są równie ważne.
Skoro wiemy już, co wymagane jest od policjanta jeżdżącego na motocyklu, skupmy się na maszynach.
Wbrew temu co, się powszechnie wydaje, motocykle w policji znajdują się tak samo długo, jak auta. Bezpieczeństwo funkcjonariusza policji jest sprawą wielkiej wagi, dlatego też policja stawia na zmiany starych modeli na nowsze. Starsze motocykle koloru białego są stopniowo wymieniane na nowoczesne jednoślady koloru biało-niebieskiego.
Markami, po które policja sięga najczęściej, są TriumphTiger, Honda CB1000, Yamaha Diversion, Kawasaki Versys 1000, Suzuki czy BMW.
Yamaha to motocykl japońskiej produkcji. Model FJR 1300 produkowany jest od roku 2001. Jest to motocykl sportowo-turystyczny osiągający prędkość 100 km/h w przeciągu zaledwie 3 sekund. Jego maksymalna prędkość to 245 km/h. Motocykl ten może ważyć nawet do 300 kg.
Model FZ1 wszedł na rynek 5 lat po modelu FJR 1300. W teorii motocykl ten jest następcą Yamahy FZS 1000, jednak prawdą jest, że model FZ1 został zbudowany od zera. Podwozie było zupełnie nową konstrukcją. Dzięki idealnie usytuowanemu siedzeniu, które pozwala wyczuć motocykl i zapewnia wygodną pozycję za kierownicą, polscy policjanci nie stronią od jazdy tym egzemplarzem.
Yamaha zdecydowanie wiedzie prym pośród motocykli używanych przez polskie służby. Model FZ6 FAZER powstał w 2004 roku. Ten szesnastolatek potrafi osiągać naprawdę duże prędkości.
Triumph to marka znana na świecie od 1902 roku. Jest to motocykl produkcji brytyjskiej. Tiger 800 XC typu turystyczne enduro swoją produkcję zaczął w 2011 roku. Pojemność silnika to prawie 800cm3. Maksymalne osiągi to 196 km/h. Motocykl ten wyposażony jest w 6-stopniową skrzynię biegów i świetnie sprawdza się na drodze.
Kolejne z turystycznych enduro produkcji japońskiej. Wyposażony jest w czterocylindrowy silnik o pojemności 1043 cm3. Największy z rodziny Versys, osiąga 226 km/h. Na drogach pojawił się w 2012 roku.
Honda CBF 1000 to motocykl sportowo-turystyczny produkowany od 2006 roku. Jest to motocykl – jakże by inaczej – produkcji japońskiej. Produkcja tego motocykla nie została zatrzymana, dzięki czemu na ulice wyjeżdża coraz więcej modeli CBF 1000. Prędkość maksymalna, jaką osiąga ten model to 228 km/h.
Jest to motocykl produkcji japońskiej, jednak nie jest to zwykły jednoślad. Motocykl ten używany jest do jazdy terenowej. Dzięki temu policja jest w stanie dogonić przestępcę nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych. Jest on wyjątkowo lekki na tle motocykli używanych na drogach, bo waży zaledwie 113 kg. Lekkość pojazdu umożliwia lepsze operowanie nim, dzięki czemu kierowca jest w stanie zwinnie poruszać się, np. w lesie.
Ostatnia Yamaha z dzisiejszej listy to model WR 450 F stworzony w 2003 roku. Tak jak i Suzuki DR-Z 400 S jest to motocykl do jazdy terenowej. Jednocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu i pięcioma tytanowymi zaworami (trzy ssące, dwa wydechowe) modelu WR 450 F ma pojemność 450 cm3. Motocykl ten wymaga jednak zdolności i doświadczenia w jeździe, gdyż laik będzie miał nie lada wyzwanie, by okiełznać tę bestię. Jednak wykwalifikowani i doświadczeni policjanci nie powinni mieć z nim problemu – może właśnie dlatego tak go lubią.