Motocykle bez ABS – jak umiejętnie nimi jeździć?

OnetraceNA STARTTECHNIKA JAZDY

Motocykle bez ABS – jak umiejętnie nimi jeździć?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

W Twoim jednośladzie nie ma systemu ABS. Co, gdy hamujesz, a nawierzchnia jest mokra? Strach pomyśleć, dlatego warto wiedzieć, jak umiejętnie jeździć motocyklem bez tego systemu.

Pokonywanie wzniesień na motocyklu – zobacz nasze porady
Jazda motocyklem w korku — o tych zasadach pamiętaj!
Nowe mandaty dla motocyklistów – na co uważać w 2022 roku?

Hamowanie motocyklem nie jest tak proste, jak w przypadku zmniejszania prędkości samochodem. Mowa tutaj o pojazdach zarówno z ABS, jak i bez tego systemu.

Nie da się jednak ukryć, że gdy ABS-u brak, hamowanie jest jeszcze trudniejsze. Jak to może wyglądać w praktyce? Sprawdzamy!

Od czego zależy optymalne hamowanie? 

Optymalne hamowanie motocyklem zależy przede wszystkim od czułego, zgodnego z zachowywaniem się jednośladu wciskania hamulców po dwóch stronach kierownicy. Oczywiście piszemy tutaj o pojazdach bez systemu ABS.

To jednak bardzo ogólne stwierdzenie, wszystko dlatego, że nijak ma się do tego, co tak naprawdę dzieje się na drodze. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, co robić. Wiele zależy od samych opon, wzoru bieżnika, ich twardości, mieszanki czy ciśnienia. Co więcej, wpływ na hamowanie ma temperatura układu hamulcowego, ogumienia czy nawet podłoża, na co z kolei wpływ mają warunki atmosferyczne.

Hamując motocyklem bez ABS, musisz wziąć także pod uwagę rodzaj drogi, masę motocykla (jedziesz sam czy z pasażerem), aktualną pozycję, stan zawieszenia i oczywiście układu hamulcowego, czyli między innymi tarcz. Jak możesz zauważyć, wpływ na hamowanie ma mnóstwo czynników. Bądź tu mądry i podaj jedną zasadę wciskania hamulców – po prostu nie jest to możliwe. 

Jak się okazuje, najważniejsza jest praktyka. Najlepiej ćwiczyć różne zachowania swojego motocykla w różnych warunkach pogodowych. Zaczynaj od niskich prędkości i powoli przechodź do tych większych, z których zaczynasz hamowanie. Zapisuj dane, możesz także zapisywać to, co dzieje się wtedy z Twoim motocyklem, jak reagujesz, a nawet nagrywać moment hamowania kamerką umieszczona gdzieś z boku drogi. Oczywiście ćwicz na jezdni nieużytkowanej.

Dobór siły hamowania – kluczowy moment w hamowaniu bez ABS

Odpowiedni dobór siły hamowania w ułamku sekundy, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, o których napisaliśmy powyżej, a do tego sytuację na drodze, jest po prostu niemożliwy. Musisz być mistrzem świata, aby zawsze optymalnie wytracić prędkość bez względu na warunki. Jak się bowiem okazuje, w przypadku motocykli dużo zależy od samego szczęścia i instynktu kierowcy, dopiero później w grę wchodzą umiejętności.

Nie można ukrywać, że dużo do powiedzenia ma także doświadczenie i właśnie praktyka. Dlatego polecamy jak najwięcej ćwiczyć lub wybierać kursy hamowania bez ABS – jest wielu zawodowców i doświadczonych motocyklistów już na sportowej emeryturze, którzy oferują takie lekcje.

Dlaczego ABS jest tak ważny w motocyklach?

System ABS w motocyklach powoduje, że czynnik ludzki zostaje mocno ograniczony. Tobie pozostaje jedynie wyczucie momentu wciśnięcia hamulców, a także czas reakcji i refleks. Resztę możesz zostawić systemowi, który wyczuwa poślizg kół, a także optymalnie, automatycznie i w czasie rzeczywistym modeluje ciśnieniem wytwarzanym w hamulcach. 

Przekłada się to oczywiście na odpowiednie działanie hamulców, co z kolei ograniczy stopień poślizgu i skraca drogę hamowania bez względu na rodzaj nawierzchni. Właśnie dlatego tak ważny jest ABS w motocyklach. Jak jednak wiemy, nie każdy starszy model go ma. Wtedy pozostaje praktyka i ostrożna jazda.

Zdj. główne: Daniel Thürler/unsplash.com

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności.