Jazda motocyklem w korku — o tych zasadach pamiętaj!

Jazda motocyklem w korku — o tych zasadach pamiętaj!
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jazda motocyklem w korku nie jest tak prosta, jak może się to wydawać. Często oznacza ona walkę z kierowcami samochodów o możliwość przejazdu. Przeciskanie się pomiędzy pojazdami często jest opiniowane przez samych kierowców aut, jak i motocyklistów. Jak to wygląda w praktyce?

Kiedy omijasz, a kiedy wyprzedzasz pojazd?

Na samym wstępie warto sięgnąć do przepisów o ruchu drogowym, bo ten definiuje omijanie i wyprzedzanie pojazdów. Biorąc pod uwagę zapisy w ustawie, omijasz auta nieporuszające się po drodze, stojące. Wyprzedzasz z kolei pojazdy, gdy te poruszają się tak jak i Ty. Jak możesz się łatwo domyślać, omijał będziesz przy dojeżdżaniu do skrzyżowania z zapalonym czerwonym światłem. Wyprzedzał we wszystkich innych sytuacjach na drodze.

Co ważne, przepisy mówią o tym, że wykonując te dwa manewry, musisz zwrócić uwagę na bezpieczny odstęp, co to oznacza? Nie ma zapisu mówiącego o tym, że jest to 10 czy 30 centymetrów od pojazdu. Trzeba więc samodzielnie ocenić odległość między Twoim motocyklem a samochodem.

Bezpieczny odstęp został jednak zdefiniowany w przypadku wyprzedzania roweru, motoroweru, motocykla czy kolumny pieszych, wynosi on wtedy jeden metr. W przypadku wyprzedzania motocyklem samochodu obowiązuje enigmatyczny bezpieczny odstęp, co by nie oznaczał. Kolejna kwestia to strona, po której możesz wymijać i wyprzedzać drugi pojazd. Oczywiście manewr powinien odbywać się po lewej stronie, trzeba jednak zauważyć, że jeśli występują co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym, bądź trzy poza obszarem zabudowanym, albo jest to droga jednokierunkowa, wyprzedzać można po prawej stronie. 

Linia ciągła przy światłach – czy możesz ją przekraczać?

Wyprzedzasz po lewej stronie pojazd zatrzymujący się na światłach? Masz prawdopodobnie przed oczami linię ciągłą, bo takie występują blisko skrzyżowań. Według prawa, a dokładnie rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, nie możesz nie tylko przejeżdżać przez tę linię, ale również najeżdżać na nią. Prawo jednak nie zabrania Ci wyprzedzania lub omijania pojazdu, jeśli zmieścisz się pomiędzy samochodem a linią ciągłą i nie najedziesz na nią. Jeśli na drodze jest linia przerywana, przy każdy omijaniu lub wyprzedzaniu pojazdu użyj kierunkowskazów, aby to zaznaczyć.

Motocyklista obok pojazdu na jednym pasie ruchu – czy to zgodne z prawem?

Wśród wielu „samozwańczych” stróżów prawa–kierowców samochodów osobowych istnieje przekonanie, że prawo zabrania motocykliście jazdy po tym samym pasie ruchu, co auto, jednocześnie obok samego pojazdu. W przepisach nie zastosowano takiego zapisu, jest jedynie mowa o tym, że pojazd nie może zajmować więcej niż jeden pas. Dlatego przy wymijaniu lub wyprzedzaniu zwróć uwagę na to, czy część Twojego motocykla nie wystaje na drugi pas. 

Podsumowując, możesz się przeciskać w korku, jeśli:

  • nie najeżdżasz i nie przekraczasz linii ciągłej,
  • utrzymujesz bezpieczny odstęp,
  • używasz kierunkowskazów na linii przerywanej, 
  • nie zajmujesz dwóch pasów ruchu,
  • wyprzedzasz z lewej strony na drodze z jednym pasem ruchu.

W praktyce spełnienie tych warunków będzie trudne, szczególnie w korku, ale takie są zasady, których powinieneś się trzymać. Czasem jednak jedyna możliwość na wyprzedzenie pojazdu to uprzejmość jego kierowcy, który zjedzie nieco na prawo i zrobi Ci miejsce.

Zdjęcie główne: Bruno Kelzer/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Autonomiczne pojazdy — jak zmieniają świat, który znamy?
Autonomiczne pojazdy — jak zmieniają świat, który znamy?
Autonomiczne samochody już nie są odległym marzeniem.
Niemcy: protesty przeciwko ograniczeniom prędkości dla motocyklistów
Niemcy: protesty przeciwko ograniczeniom prędkości dla motocyklistów
Europejska Federacja Motocyklowa ma nadzieję na rozpoczęcie rozmów między motocyklistami i lokalnymi władzami.
III Zlot forum Watahy 125+ – dlaczego warto się tam wybrać?
III Zlot forum Watahy 125+ – dlaczego warto się tam wybrać?
Wataha 125+ to forum zrzeszające fanów motocykli o pojemności wynoszącej właśnie 125 centymetrów sześciennych. W maju tego roku odbędzie się III zlot tej grupy.
Ostatnie wpisy