Jazda motocyklem w korku nie jest tak prosta, jak może się to wydawać. Często oznacza ona walkę z kierowcami samochodów o możliwość przejazdu. Przeciskanie się pomiędzy pojazdami często jest opiniowane przez samych kierowców aut, jak i motocyklistów. Jak to wygląda w praktyce?
Na samym wstępie warto sięgnąć do przepisów o ruchu drogowym, bo ten definiuje omijanie i wyprzedzanie pojazdów. Biorąc pod uwagę zapisy w ustawie, omijasz auta nieporuszające się po drodze, stojące. Wyprzedzasz z kolei pojazdy, gdy te poruszają się tak jak i Ty. Jak możesz się łatwo domyślać, omijał będziesz przy dojeżdżaniu do skrzyżowania z zapalonym czerwonym światłem. Wyprzedzał we wszystkich innych sytuacjach na drodze.
Co ważne, przepisy mówią o tym, że wykonując te dwa manewry, musisz zwrócić uwagę na bezpieczny odstęp, co to oznacza? Nie ma zapisu mówiącego o tym, że jest to 10 czy 30 centymetrów od pojazdu. Trzeba więc samodzielnie ocenić odległość między Twoim motocyklem a samochodem.
Bezpieczny odstęp został jednak zdefiniowany w przypadku wyprzedzania roweru, motoroweru, motocykla czy kolumny pieszych, wynosi on wtedy jeden metr. W przypadku wyprzedzania motocyklem samochodu obowiązuje enigmatyczny bezpieczny odstęp, co by nie oznaczał. Kolejna kwestia to strona, po której możesz wymijać i wyprzedzać drugi pojazd. Oczywiście manewr powinien odbywać się po lewej stronie, trzeba jednak zauważyć, że jeśli występują co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym, bądź trzy poza obszarem zabudowanym, albo jest to droga jednokierunkowa, wyprzedzać można po prawej stronie.
Wyprzedzasz po lewej stronie pojazd zatrzymujący się na światłach? Masz prawdopodobnie przed oczami linię ciągłą, bo takie występują blisko skrzyżowań. Według prawa, a dokładnie rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, nie możesz nie tylko przejeżdżać przez tę linię, ale również najeżdżać na nią. Prawo jednak nie zabrania Ci wyprzedzania lub omijania pojazdu, jeśli zmieścisz się pomiędzy samochodem a linią ciągłą i nie najedziesz na nią. Jeśli na drodze jest linia przerywana, przy każdy omijaniu lub wyprzedzaniu pojazdu użyj kierunkowskazów, aby to zaznaczyć.
Wśród wielu „samozwańczych” stróżów prawa–kierowców samochodów osobowych istnieje przekonanie, że prawo zabrania motocykliście jazdy po tym samym pasie ruchu, co auto, jednocześnie obok samego pojazdu. W przepisach nie zastosowano takiego zapisu, jest jedynie mowa o tym, że pojazd nie może zajmować więcej niż jeden pas. Dlatego przy wymijaniu lub wyprzedzaniu zwróć uwagę na to, czy część Twojego motocykla nie wystaje na drugi pas.
Podsumowując, możesz się przeciskać w korku, jeśli:
W praktyce spełnienie tych warunków będzie trudne, szczególnie w korku, ale takie są zasady, których powinieneś się trzymać. Czasem jednak jedyna możliwość na wyprzedzenie pojazdu to uprzejmość jego kierowcy, który zjedzie nieco na prawo i zrobi Ci miejsce.
Zdjęcie główne: Bruno Kelzer/unsplash.com