W roku 1951 do produkcji wprowadzony został motorower Power Free napędzany silnikiem o pojemności 36 centymetrów sześciennych. To pierwszy jednoślad wyprodukowany przez firmę Suzuki. Dziś zajmiemy się jego dużo młodszymi krewnymi – nieco bowiem opiszemy sportowe modele japońskiego producenta.
Od czasu powstania pierwszego motoroweru, czyli roku 1951, mija już ponad 70 lat. W tym czasie japoński producent przygotował dla swoich odbiorców ogromną ilość modeli i ich różnych wersji. Wystarczy powiedzieć, że jest ich kilkadziesiąt. Najpopularniejsze modele to GSX, które podbijają rynki sprzedaży, odkąd się tylko pojawiły. Nie brak jednak innych propozycji producenta, są to na przykład GSV-R czy RF i RG. Są także dosyć nowe modele SV w wersji o pojemności 1000 centymetrów sześciennych, które polecane są osobom początkującym ze względu na niskie ułożenie siedziska i lekką konstrukcję ważącą nieco mniej niż 200 kilogramów. Mimo że jest dla początkujących, to model rozpędza się do 100 kilometrów na godzinę w zalewie 3,1 sekundy. Za wszystkim stoi pojemność!
Szereg propozycji, spory i z pewnością niełatwy wybór. W końcu trudno się zdecydować na jeden z egzemplarzy, gdy wiele z nich wygląda podobnie, a różnią się jedynie masą, przyspieszeniem czy nieco wymiarami. Chcemy Ci jednak przedstawić kilka ciekawych propozycji, które na pewno przypadną Ci do gustu. Będzie coś dla początkujących, bo do 500 centymetrów sześciennych – o Hayabusie porozmawiamy kiedy indziej!
Małolitrażowy jednoślad produkowany przez koncern Suzuki w latach 80. ubiegłego wieku. To model niski, niezbyt mocny i wykonany z wysokiej jakości komponentów. Wszystko to sprawia, że stał się bardzo popularnym wyborem w tamtejszych czasach. Moc maksymalna tego modelu wynosi 29 koni mechanicznych, a masa całkowita – 154 kilogramy. Prędkość, jaką ten Suzuki może rozwinąć, to 140 kilometrów na godzinę. Spodoba się młodym fanom jednośladów, bo niewiele pali – w cyklu mieszanym około 4 litrów na 100 kilometrów. Świetny motocykl na początek, bo niedrogi, lekki, nie za mocny i oszczędny. Na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarze z końca produkcji, które wydają się najlepszą opcją.
Tym razem nieco mocniejszy GSX 400, który lata świetności miał w tym samym okresie, co GSX 250. Najciekawszymi wersjami tego modelu są jednak egzemplarze z końca produkcji, czyli lat 1993–1994, o nazwie Katana. Ten model ma 53 konie mechaniczne mocy. Waży około 175 kilogramów, a więc również niewiele. Na uwagę zasługują na pewno mokre sprzęgło wielotarczowe oraz manualna skrzynia biegów z sześcioma przełożeniami. GSX 400 również nie pali dużo, średnio 4 litry na 100 kilometrów. Pozwala to na przejechanie 400 kilometrów na jednym baku. Przy tych osiągach i masie zastosowanie tarczowo-bębnowego układu hamulcowego jest rozsądnym rozwiązaniem. Motocykl prowadzi się komfortowo, a podczas hamowania można czuć się bezpiecznie. Warto wybierać modele najmłodsze, może właśnie najmocniejszą Katanę. Bez dwóch zdań te dwa modele poniżej 500 centymetrów sześciennych to najciekawsze propozycje marki Suzuki. Na początek przygody z jednośladami jeden z nich będzie dobrym wyborem.
Zdjęcie główne: Sleepi Alleyne/pexels.com